Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Globetrotteri

Notiser

Globetrotteri Resor och andra kulturer.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-12-30, 20:18

Rent krasst är många länder skit.

Jag t.ex. har varit i Israel. En regim jag inte direkt gillar, men den är det lättare att kritisera också när man kommer hem. Du kommer inte hem från Israel och säger att allt är såååå fantastiskt.

Eller de flesta gör nog inte det...kanske någon.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2008-12-30, 20:21

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
För att inte tala om vad Senegal och Dakar var, där har jag varit (dock varken som slav eller köpare av detsamma)

Fast jag förstår Gullans poäng, jag tänkte liknande när jag läste det i morse i tidningen.
"Alla" svenskar åker till Thailand och tycker det är en idyll när det egentligen är en diktatur. Själva tänke vi åka dit i sommar och segla.
Tack Ulvena, precis min poäng. Men kanske är genomsnittssvensken så okunnig att man inte förstår? Vet man var man åker och vad man kan tänkas stöta på så okej. Men att åka till en diktatur och bli förskräckt eller ens förvånad när diktaturen visar sitt fula fejs. Korkat!

Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-12-30, 20:31

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Tack Ulvena, precis min poäng. Men kanske är genomsnittssvensken så okunnig att man inte förstår? Vet man var man åker och vad man kan tänkas stöta på så okej. Men att åka till en diktatur och bli förskräckt eller ens förvånad när diktaturen visar sitt fula fejs. Korkat!
Jag tror att genomsnittssvensken väljer att inte förstå eller så är de helt enkelt okunniga som du säger. Man åker till Thailand och alla är snälla, lagar god mat och billigt är det , då vill man inte bli påmind om att man faktiskt är i ett diktaturland som behandlar folk som skit.
Jag har varit i massor av länder som knappt kan stava till demokrati, folket är i allmänhet väldigt gulliga och hjälpsamma, fast de lever i skitländer med en politik som får det att vända sig i magen på en.
Just Thailand har ju blivit svenskarnas favoritresemål och då överser man lätt med hur regimen där ser ut.
Jag kan åka till de där länderna utan problem och trivas utmärkt, det betyder inte att jag stödjer deras politiska system.

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2008-12-30, 21:24

Jag var i Östtyskland då det begav sig... Fan vad kul vi hade!
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-12-30, 21:30

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
Jag var i Östtyskland då det begav sig... Fan vad kul vi hade!

Ja, du ser!

Svara med citat
  (#26) Gammal
selma
Den ultimata bajstanten

selmas avatar

Reg.datum: Aug 2008
2008-12-30, 22:06

Fast om man vill ha semester utan att rädda världen då........ har man förverkat sin rätt att leva då?

Det finns alltid orättvisor och även om jag stannar hemma så tror jag inte att Burmeserna slipper ligga 10 timmar i solen på en sandstrand. Tvärtom så tror jag att det vi INTE ser är etter värre i världen och på nåt sätt kanske det är bra att "vanliga" turister får upp ögonen för vad som pågår ute i världen. Jag kan ha fel men att folk stannar hemma och håller käften inte bidrar till en rättvisare eller bättre värld

I´m happy
selma är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-12-30, 22:12

Citat:
Ursprungligen postat av selma Visa inlägg
Fast om man vill ha semester utan att rädda världen då........ har man förverkat sin rätt att leva då?

Det finns alltid orättvisor och även om jag stannar hemma så tror jag inte att Burmeserna slipper ligga 10 timmar i solen på en sandstrand. Tvärtom så tror jag att det vi INTE ser är etter värre i världen och på nåt sätt kanske det är bra att "vanliga" turister får upp ögonen för vad som pågår ute i världen. Jag kan ha fel men att folk stannar hemma och håller käften inte bidrar till en rättvisare eller bättre värld
Såklart inte, men i Sverige föredrar man att se Tahiland som ett gott och bra land men det är en diktatur som man slödjer om man reser dit, det kan man inte komma ifrån

Svara med citat
  (#28) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2008-12-30, 22:14

Tjööööta...

Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-12-30, 22:15

Nä, kom till Norrbotten.
Här diskrimineras samer fortfarande, och karlar som är fjolliga fryses ut.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv

Fortunes avatar

Reg.datum: Aug 2008
2008-12-30, 22:19

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Nä, kom till Norrbotten.
Här diskrimineras samer fortfarande, och karlar som är fjolliga fryses ut.
Om jag åker till Norrbotten och gifter mig med en fjollig norrbottning, blir jag också utfryst då?
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av