Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Globetrotteri

Notiser

Globetrotteri Resor och andra kulturer.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-08-18, 17:55

Nu skrockar väl forumets högerreaktionärer väl hånfullt åt kulturskolan, men faktum är att den bygger på en tanke som är väldigt fin aktum äoch vilar på ett principbeslut som förankrats väl; kultur skall inte vara en klassfråga utan skall nå alla. Tanken är att det skall leda till kreativa idéer och möten, och faktum är att sedan kulturskolan skapades har man fått inflyttande studenter som sökt sig till orten pga programmet.

Hällefors kommun har en väl genomtänkt och lite annorlunda kommunstrategi som vilar på tre ben; Måltid, Design och Teknik.
Att måltiden står i centrum förklaras väl till en viss del av restauranghögskolans närvaro i kommunen samt den lokale inspiratören Carl-Jan Granqvist, men även Hellefors bryggeri som från början är ett avknoppat företag med ursprung i verksamheten i Grythyttan. Man har även invigt ett Formens hus vars mål är att vara en länk mellan industri och formgivning.
Formens Hus skall vara en inspirerande arbetsplats för designföretag som etablerar sig i Hällefors, och på sikt bli en internationell mötesplats för form- och designfrågor.

Just nu har man bl.a en utställning som fokuserar på 50-talslägenheter.

Arbetarbostad

Tjänstemannabostad
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-18, 18:06

Kuriosa om Hällefors:

Enligt uppgift skall mönstrande pojkar från Hällefors kommun statistiskt sett prestera sämst i landet på mönstringens iq-test. Man har också den högsta andelen utbrott av schizofreni i den tidiga 20-års åldern.

Hällefors har ävgen världens äldsta Folkpark, Krokbornsparken, och anlades redan 1796 av en hr Detlef Heijkenskiöld som civilt titulerade sig bergsråd.
Svara med citat
  (#13) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?

Svimfärdigs avatar

2008-08-19, 12:32

Gruvan var fin. Ska jag göra ett monsterarbete om Hällefors ska jag fan kopiera tråden. I annat fall har jag inte mycket intresse av staden.

"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-19, 12:39

Polisstationen i Hällefors är sprängd i bitar flera gånger, alla misstankar pekar på släkten Kråk, en tattarfamilj/skogsfinnar.
Svara med citat
  (#15) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-08-19, 12:57

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Polisstationen i Hällefors är sprängd i bitar flera gånger, alla misstankar pekar på släkten Kråk, en tattarfamilj/skogsfinnar.
Det där var mycket intressant, kan du utveckla det lite vidare.

Vad ligger bakom trätan, varför sprängmedel, när har detta hänt?
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-19, 13:16

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Det där var mycket intressant, kan du utveckla det lite vidare.

Vad ligger bakom trätan, varför sprängmedel, när har detta hänt?
Vad jag vet hände det på sjuttio-åttiotalen och man fick inte fast förövarna. Man gissar väl på att det handlade om hämndaktioner från någon eller några som på något sätt hamnat på kant med rättvisan eller ville avleda uppmärksamheten från annat håll.

Det är ju bergsbygder, jag antar att kunskaper om dynamit och sprängdeg är ganska utbredd och även kanske tillgången.
Även om de inte fick fast några tror folk på bygden att det handlade om släkten Kråk som varit i farten, men de fick säkert skulden för ett och annat oförskylt.

Man kan googla lite på Kråk, då ser man att de är utspridda över hela Dalarna/Bergslagen. De skall i alla fall vara immigrerade skogsfinnar sedan generationer tillbaka och anses rätt störiga.
Svara med citat
  (#17) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-19, 16:12

Tydligen har någon jävel eldat upp gamla folkets hus också. Frustrationen pyr lite här och var i Hällefors tydligen.

Sedan har det gått och blivit någon fallskärmsskandal, två kommunalråd avgår i höst och i samband med det löses en fallskärm ut på ca 800.000 per person. Samma kommunalråd som tog fram Hällefors fina handlingsplan, med de 5 K-na ni vet, kulturskolan osv
Svara med citat
  (#18) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-19, 16:19

Men nu skall vi inte gräva ner oss i sådana dystra nyheter.

Faktum är att det ligger 400 sjöar i omgivningarna, och är således ett eldorado för sportfiskare och kanotister.

Svara med citat
  (#19) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-19, 16:21

En gammal klassiker!

Visst nappar det i Hällefors i svt:s öppna arkiv!!!!
Svara med citat
  (#20) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-19, 16:34

Nä nu jävlar...nu har de eldat upp en sommarstuga också..brännt ned den till grunden.

Och en byggvaruhandel:

Citat:
Anlagd brand i Hällefors

Tre förrådsbyggnader vid en bygghandel i Hällefors brann ner natten mot onsdagen och polisen tror att det var en anlagd brand. Träbyggnaderna saknade el och det finns ingen naturlig orsak till bränderna, enligt polisen.
Nu är jag faktiskt lite trött på Hällefors
De eldar ju bara upp saker, tocken idioter..

Jag föreslår att vi röstar fram en ny stad, så pratar vi om den istället
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är