![]() |
|||
| |||
|
|||||||
| Notiser |
| Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#11)
|
(#12)
|
|
Test i bäst asbest
Reg.datum: Jul 2008
|
2009-04-08, 21:24
Citat:
Jag menar vi har ju haft betydligt värre saker i Sverige i såfall, typ män som slagit ihjäl sina fruar, fått vårdnaden om barnen och kommit ut efter ett par år och sedan bankat på nån ny tjej men fått behålla vårdnaden om barnen. Annika har suttit i fängelse i 28 år och det enda hon ville var att få komma till Sverige och hennes mamma, varför blir folk så provocerade av det? När det finns så mycket annat skit med rättsväsendet i Sverige???
|
|
|
|
|
(#13)
|
|
Den vilda paltkokerskan
|
2009-04-08, 21:34
Det är just det jag har så svårt att förstå.
I Sverige hade hon varit ute för länge sedan även om hon skjutit männen själv. Så jag har också väldigt svårt att förstå varför det är så provocerande. Jag tycker vi ska släppa henne fri då slipper vi ju kosta på henne kostnaden för en fängelseplats för den är inte billig. Det blir mycket billigare att låta henne bo hos mamman och ge henne socbidrag. |
|
|
|
(#14)
|
|
Test i bäst asbest
|
2009-04-08, 21:41
Citat:
Du och jag Miriam, du och jag. ![]() ![]()
|
|
|
|
|
(#15)
|
|
Analfanatiker
|
2009-04-08, 22:12
Det skulle inte förvåna mig om det kom fram att staten hade gått med på en överenskommelse med USA för att få hem henne. Jag baserar mitt påstående på två saker:
1. Att hon flögs hem med ett chartrat flygplan. 2. Att Sverige har gått med på ett antal "hemliga" överenskommelser genom åren utan att gå ut offentligt med dem. T ex egyptier som överlämnades till CIA, eller Irakiska diplomater som avvisades en vecka efter Irak-krigets början, "utan någon som helst anknytning till kriget" enligt Göran Persson. Mina 2 cents. |
|
|
|
(#16)
|
|
Anal-ytiker
|
2009-04-08, 22:20
Nja, vad ska man säga? Först och främst tycker jag att man ska ha respekt för det amerikanska rättsväsendet, hur knäppt det än ter sig ibland.
Annika åkte över till USA och begick brott och dömdes i enlighet med lokal lagstiftning. Ändå finns ett slags svensk självgodhet i media där det insinueras att straffet hon fått för medhjälp är alldeles för hårt och att hon borde släppas nu. Samtidigt kan man väl anta att våra straff mot t ex hedersmördare eller könsstympare uppfattas som extremt stränga i vissa andra länder där sådant är vanligt förekommande. Men vi svenskar kan ju det där med kriminalpolitik och vet naturligtvis bäst vad som är lämpliga straffsatser i USA. ![]() Sedan är det självklart att Sverige ska ta hand om sina medborgare, så ur det perspektivet är det naturligtvis helt rätt att hon får komma till Sverige. Dessutom känns det rätt riskfritt ur återfallssynpunkt; jag tvivlar starkt på att hon ens parkerar fel igen. Skriver hon en bok och ger lite intervjuer och föredrag så lär hon dessutom klara sig rätt bra ekonomiskt. Så givet att man inte stöter sig med USA - för då riskerar man ju att nästa svenska medborgare inte får komma hem - så känns det enligt min uppfattning som att hon kan släppas. Nejdå, ni luktar inte alls lök.
|
|
|
|
(#17)
|
|
Kristdemokrat
|
2009-04-08, 22:48
Citat:
Men Annika och pojkvännens mord var riktiga fulmord, tycker jag. Med berått mod för egen vinning. Usch. |
|
|
|
|
(#18)
|
|
Den vilda paltkokerskan
|
2009-04-08, 23:33
Jag måste kolla på morgonprogrammet på svt i morgon.
https://www.flashback.info/showpost.php?p=16041476&postcount=534 |
|
|
|
(#19)
|
|
Grillat är godast!
Reg.datum: Aug 2008
|
2009-04-09, 06:25
Citat: