![]() |
||||
| ||||
|
|||||||
| Notiser |
| Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#1)
|
(#2)
|
(#3)
|
(#4)
|
(#5)
|
(#6)
|
|
Glad satanist
Reg.datum: Jul 2008
|
2009-03-25, 20:52
Citat:
Fast om bonusen i praktiken alltid faller ut, så fungerar ju inte systemet. |
|
|
|
|
(#7)
|
|
Test i bäst asbest
|
2009-03-25, 20:52
Citat:
Alltså har man inrättat bonussystem för att undvika för höga löner. Om man jobbar inom en stor koncern och har ansvar för ett visst område och det området ger vinst och man har uppfyllt de extra krav som ställts på en, då bör man få sin bonus även om företaget i stort gått back, tycker jag. Bonusen bör alltså vara personlig, om du lyckas med det här vinstkravet då får du typ 4 extra månadslöner. Inom större koncerner finns det ju alltid olika avdelningar och varför ska den ena som går med vinst stå till svars för den som går med förlust? Om du gör ett jättebra jobb med din avdelning, ni drar in massor med pengar men en annan avdelning gör ett uselt resultat och ska du då stå till svars för det?
|
|
|
|
|
(#8)
|
|
Test i bäst asbest
|
2009-03-25, 20:57
Citat:
Du har ju uppfyllt kraven för din bonus. Jag har ingen koll på AMF men i stort resonerar jag som ovan.
|
|
|
|
|
(#9)
|
|
Glad satanist
|
2009-03-25, 20:59
2 saker:
Är det en slump att jättebonusarna alltid uppenbaras i företag som sysslar med själva pengarna som vara? Fondförvaltningar och banker. Tänker mig att man suddar ut gränserna mellan företagets kapital och resultat, och den vara det hanterar, eftersom båda delarna utgörs av pengar. Är det en slump att avtalen ifråga verkar slutas bara i företag som är enormt stora och har en spridd ägarbild där "ägaren" inte är identifierbar som en vilja och en/ett antal personer? Här tänker jag mig att styrelser och anställda på höga poster i själva verket utgör en slags kartell som odlar ett ägarförakt, eller åtminstone inte känner något verkligt uppdrag eller nån respekt för ägaren. |
|
|
|
(#10)
|
|
Anal-ytiker
|
2009-03-25, 21:06
Citat:
Nejdå, ni luktar inte alls lök.