Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Hus och Hem

Notiser

Hus och Hem Bostadsfrågor och hemtrivsel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 10:13

Det känns som det är värt att kolla upp den totala summan av kemikalier från alla ev. använda lysrör (nä, orkar inte googla för bara fram frågan).

- kvicksilver
- vitt fluorescerande lyspulver (vad nu det kan tänkas innehålla)



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 10:28

Visst är det så. Den energibesparande effekten borde jämföras med den totala miljöbelastningen, dvs (omräknat i energi) vad det går åt att framställa, respektive ta om hand vid kassering.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 10:38

Ja, det skulle vara intressant och kolla vilka kommersiella intressenter som lobbat för frågan i Bryssel.

Verkar inte LED vara bättre att använda?
Kollade in en lobbyist, och de använder ofta 100W lampan som jämförelse. Hur många använder 100 W-lampor?


Verkar som om Philips och Osram kommer vinna andelar på andra glödlampetillverkares bekostnad.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2009-01-10 klockan 10:51.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 701
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-01-10, 16:36

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Hur många använder 100 W-lampor?
Jag använder 100W-lampor... Jag brukar köpa såna skitbilligt på IKEA och ha dom i ytterbelysningarna. Det finns ju inget som lyser upp så gott som en redig hundrawattare ifall man snackar vanliga glödlampor som får plats i standardarmaturer (det skulle i så fall vara fyra eller fem stycken hundrawattare) och för att göra det ändå bättre så låter jag det lysa hela natten. Tyvärr så har jag bytt ut de flesta mot såna där lysrörslampor nu, men förut så gjorde jag minsann slut på otroliga mängder energi.

Ett tag så hade jag en på hundrafemtio nere i källaren, men den var mycket längre än en vanlig så en dag så slog jag i den så den gick sönder.

Senast redigerad av Sven Hedin den 2009-01-10 klockan 16:40.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 17:35

Jag har så häftiga transienter i min bostad, så de vanliga glödlamporna lämnar in efter bara några veckor.
Så bara av den anledningen kommer jag att gå över till lysrörsglödlampor.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 701
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-01-10, 17:53

Samma här. Under åren som gått så har det förbrukats tv-apparater och hemelektronik i ett rasande tempo. Jag har tappat räkningen nu, och eventuellt så är det fixat, men då när det var som värst så formligen rök det ur grejorna. Jag tror inte att jag ljuger ifall jag bifogar följande lista på uppbrunnen elektronik:

Två microvågsugnar
Två tvättmaskiner
Fyra eller fem tv-apparater
Fyra videobandspelare
Två datorskärmar
En stereoanläggning
Sex miljoner glödlampor (ungefär)
Två kupévärmare
och så slutligen... en 220V migsvets!
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 18:45

Oj...

här har bara
en router
en videobandspelare
en diskmaskin
en bärbar mac
och
ca fem glödlampor
brunnit upp.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Gabriel Knight
Väderpojke
 
Inlägg: 510
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 19:28

Oj, vilka kraftiga spikar i nätet ni verkar ha.
Finns det inget sätt för elbolagen att försöka att fixa dem på något sätt?
Jag har fått en grej som jag ska ha inkopplad till mitt datoruttag just för att minska spikarna och skydda datorn men det borde väl finnas någon grej som man installerar vid elcentralen som minskar spikarna på alla uttag i hela huset också tycker jag.

För övrigt som sagt så borde man, om man ska tänka på miljön vidareutveckla lysdiodstekniken/LED istället för att hålla på med miljöfarliga lågenergilampor som innehåller kvicksilver och annat grejs som är farligt


FRA ser DIG!!!!
Denna dag, ett liv....
Allt är regeringens fel...
An Irish blessing med Roma Downey och musik av Phil Coulter
http://www.youtube.com/watch?v=G131ORJH6X0

Senast redigerad av Gabriel Knight den 2009-01-10 klockan 19:32.
Gabriel Knight är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2009-12-10, 13:58

Jag har fyllt mitt vindsförråd med matta glödlampor så jag räknas med att klara mig i åtminstone 20 år.


Det löser sig sa han som sket i vasken
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-12-10, 18:33

Jag blev helt förstörd i helgen då jag var på Claes Ohlsson och de bara hade klara glödlampor och sådana där skitjobbiga, fula och dyra lågenergilampor....Har glömt att bunkra.

Finns det någon svart marknad för glödlampor?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp