![]() |
||||
| ||||
(#71)
|
(#72)
|
(#73)
|
|
Den vilda paltkokerskan
Reg.datum: Jul 2008
|
2008-09-07, 11:02
Den här boken läser jag nu och den är det bästa jag läst på länge. Jag önskar att fler människor läste den.
Illusionen om Gud ![]() Biologen Richard Dawkins är förmodligen världens mest kände ateist. I Illusionen om Gud tar han sig an Gud i alla hans existenser - från Gamla Testamentets sadomasochistiska tyrann till upplysningsfilosofernas välvillige Himmelske urmakare. Med humor och allvar visar han hur ofantligt osannolikt ett högre väsen är och hur tron på ett sådant inte bara är felaktigt utan kan vara rentav farligt. Dawkins motbevisar också den vanliga uppfattningen att religionen skulle vara en förutsättning för ett moraliskt och rättfärdigt leverne. Med historiska och samtida exempel visar han hur religion föder intolerans, arrogans, förtryck, övergrepp mot kvinnor och barn, krig, homofobi, m.m. |
|
|
|
(#74)
|
|
Analfabet
|
2008-09-12, 10:35
Det damp ner en bok i brevlådan.
Håkan Nesser - Berättelsen om herr Roos. Jag tror den eg. handlar om Gullans "gubbe". Orkar inte skriva vad den handlar om själv utan snor från SvD. Citat:
Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det. |
|
|
|
|
(#75)
|
|
Den vilda paltkokerskan
|
2008-09-13, 18:29
Jag läser just nu lite dikter av en av mina favorit poeter Delmore Schwartz.
Jag upptäckte honom tack vare att Lou Reed pratade om honom i en intervju för säkert 20 år sedan. Läs honom han är väldigt bra. Spoiler:
|
|
|
|
(#76)
|
|
Elev
|
2008-09-13, 18:42
Varför alla deckare så enbarmligt dåliga? Spenderade natten med vak, någon stack till mig en papperspåse med deckare och ta mig fan inte en enda var ens läsbar. Förutom en, som jag redan hade läst.
Stephen Booth, Patricia Cornwell, Denise Mina, herregud hur kan de vara uppburna författare? Värdelös smörja! Som tur var fik jag tag i en tidig P.D James, natten var räddad. |
|
|
|
(#77)
|
|
Busets tvåtaktare
Reg.datum: Aug 2008
|
2008-09-13, 19:36
Citat:
|