Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Volvo 245

Notiser

Volvo 245 Motorer, farkoster och vråltrimmat.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#121) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 00:37

Jag känner också på mig att det är ett fatalt pilotfel.
Du vet säkert bättre ang förloppet när det gäller flygförmåga.

Jag tänker på att flaps/slats inte är utfällda??? Men det är ju basic.

De verkar inte ha fått lyftkraft förrän banan var slut och inte ens då. En pilot som var på inflygning bredvid hade uppmärksammat det. Överlevande har berättat att planet svängde hit och dit..."gungade".
Tänker på en olycka i USA, där ett plan vinglade iväg och kraschade pga den flaps/slats.

Att motorerna skulle knasat så, borde väl ha märkts tidigare. Nu var planet iofs tungt och fullastat. Någon brand verkar det inte ha varit tal om heller enligt övervakningskameror.

Mycket mysko.

Överlevande fanns i främre delen av kabinen också, så det var väl ingen noskrasch...

Senast redigerad av Mröff den 2008-08-23 klockan 01:02.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#122) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 00:46

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Jag känner också på mig att det är ett fatalt pilotfel.
Du vet säkert bättre ang förloppet när det gäller flygförmåga.

Jag tänker på att flaps/slaps inte är utfällda??? Men det är ju basic.

De verkar inte ha fått lyftkraft förrän banan var slut och inte ens då. En pilot som var på inflygning bredvid hade uppmärksammat det. Överlevande har berättat att planet svängde hit och dit..."gungade".
Tänker på en olycka i USA, där ett plan vinglade iväg och kraschade pga den flaps/slaps.

Att motorerna skulle knasat så, borde väl ha märkts tidigare. Nu var planet iofs tungt och fullastat. Någon brand verkar det inte ha varit tal om heller enligt övervakningskameror.

Mycket mysko.

Överlevande fanns i främre delen av kabinen också, så det var väl ingen noskrasch...
Kanske. Fast MD-planen har jävligt kraftiga motorer och med tillräckligt med bana lyfter de ändå.

Hörde du att det var en Boeing MD-82 på nyheterna?


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#123) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 00:50

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Kanske. Fast MD-planen har jävligt kraftiga motorer och med tillräckligt med bana lyfter de ändå.

Hörde du att det var en Boeing MD-82 på nyheterna?
Ja, man upphör aaaaldrig att förvånas över okunskapen på tevenyheterna. De borde faktiskt alltid ge lite bakgrund när det gäller de viktiga flygplansfrågorna.

Boeing köpte väl upp MD så nu heter flygplanet Boeing MD-82...helt bisarrt...som att en bil skulle heta Volvo Saab 94

Det är tom så knasigt på boeings hemsida..

http://www.boeing.com/commercial/md-80-90/index.html

Får hålla mig au jour med krasch-sidorna på internet, där brukar ibland innehållet i svarta lådorna sippra ut innan det kommer i tidningarna.

Edit: Funderade på sista hundpromenaden.
Det med flaps/slats med fungerande motorer kan inte varit problemet, för då vore scenariot att planet åkte upp och vinglade iväg framåt. Känns det som. Nu hamnade det som du sade på höger sida direkt efter start.

Senast redigerad av Mröff den 2008-08-23 klockan 01:31.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#124) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 01:42

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Ja, man upphör aaaaldrig att förvånas över okunskapen på tevenyheterna. De borde faktiskt alltid ge lite bakgrund när det gäller de viktiga flygplansfrågorna.

Boeing köpte väl upp MD så nu heter flygplanet Boeing MD-82...helt bisarrt...som att en bil skulle heta Volvo Saab 94

Det är tom så knasigt på boeings hemsida..

http://www.boeing.com/commercial/md-80-90/index.html

Får hålla mig au jour med krasch-sidorna på internet, där brukar ibland innehållet i svarta lådorna sippra ut innan det kommer i tidningarna.

Edit: Funderade på sista hundpromenaden.
Det med flaps/slats med fungerande motorer kan inte varit problemet, för då vore scenariot att planet åkte upp och vinglade iväg framåt. Känns det som. Nu hamnade det som du sade på höger sida direkt efter start.
Det är än värre. Från början hette det McDonnel-Douglas.
Det är som om bara för att Ford köpt upp Volvo, så ska nu alla äldre bilar också byta namn. Ford Amazon. Smaka på den.

Boeings hemsida. Jösses.




Rapportera in om du ser nåt på kraschsidorna! Jag följer inte de där...


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#125) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 01:46

Jag är för närvarande väldigt frustrerad. Vet en jäkla bra flygincidentssida där fackfolk är inne och skriver. Men kommer inte på url:n...

Där hade de löst haverifrågan ang. Olympia-planet utan tryckkabin mycket lång före haverikommissionen.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#126) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 01:48

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Jag är för närvarande väldigt frustrerad. Vet en jäkla bra flygincidentssida där fackfolk är inne och skriver. Men kommer inte på url:n...

Där hade de löst haverifrågan ang. Olympia-planet utan tryckkabin mycket lång före haverikommissionen.

Otroligt. Jag är tokimponerad av dig. Vilken koll!




Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#127) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 01:57

Äh...du kan ju flyga maskinerna...
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#128) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-23, 02:09

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Äh...du kan ju flyga maskinerna...
Det vete sjutton....det var länge sen nu.
Men jag landade en simulator under hyfsat tråkiga förhållanden för ett par år sen...


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#129) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-27, 10:38

http://www.aftonbladet.se/resa/article3187558.ab
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#130) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-27, 11:16

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg

Åh herregud.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp