Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes

Notiser

Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
elbastardo
aka Dr. OlhonRhot

elbastardos avatar

Reg.datum: Jul 2008
Från Offentlighetsprincip till att skita i det blå skåpet! - 2008-09-12, 15:03

Länge har jag varit trött på gammelmedia och deras klavertramp men nu jävlar blommar asfalten. SVT Debatt (Janne Josefsson med flera) sände häromdagen en debatt som från början var tänkt att ta upp frågor kring offentlighetsprincipen och hur 'internet fungerar'. Det var bara en luring. Istället gjorde de en kovändning där de hoppade på TPB's pressansvarige och började anklaga honom och TPB för allt möjligt som var fel med 'Arboga mordet'.

För er som missade
Hela programmet
Debatt 11 september
I Debatt: Skottlossningarna i Göteborg. Och Arbogabilderna på Pirate Bay.
Länk: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1244645

Efter sändningen
Webbunikt: Pirate Bay och nätetiken
Peter Sunde från Pirate Bay, ex-PO Pär-Arne Jigenius och forskaren Karl Palmås fortsätter debatten om Arbogabilderna och nätetiken.
Länk: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1245001

Brev från Debattredaktionen efter sändningen:
Debatt ber om ursäkt

NÄTETIKEN: Pirate Bays pressansvarige Peter Sunde hade inför programmet klart uttryckt att han inte ville debattera med barnens pappa Nicklas Jangestig, vilket vi tog hänsyn till när vi planerade programmet. Trots det blev det fel när programmet väl skulle sändas. Så här gick det till, skriver Debatts redaktionsledning.
12/9: "Debatt ber Pirate Bay om ursäkt"

TPB's pressansvarige Peter 'brokep' Sundes kommentar till spektaklet
http://blog.brokep.com/2008/09/12/sverige-vax-upp/

"No more media relations"
http://thepiratebay.org/blog

Med motorsåg kommer man långt
elbastardo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-09-12, 15:55

Det var faktiskt ett jäkla tramsprogram, och en helt ostrukturerad debatt.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2008-09-12, 23:05

Några punkter jag vill lyfta upp, som på ett tydligt sätt bevisar hur hela skiten är vinklad:

Citat:
På fredagen får jag ett samtal från TV4 - som ringer till min mobil fast jag inte gett dem numret. Dom ställer mig frågan - “Varför har ni publicerat bilder på döda barn på er hemsida!?”
Vaffan? Det är domstolen som har publicerat dem.

Citat:
Då blir det dags för nästa lögn: “Pappan har mejlat TPB om att ta bort bilderna och mötts av orespektfulla svar”. Men - det var inte pappan. Det var sambon. Utan att förklara vem hon var. Och inte ett mejl, utan det kom 60 stk. Från olika mejladresser (aka spam). En del rätt otrevliga och dom första fick det vanliga svaret om policyn. Till slut så lackade vår moderator ur av allt spammande och skriver dom ödesdigra orden - “Det var ett djävla tjat, nej nej och återigen nej”.
Citat:
Ingen bryr sig om att kontakta åklagaren i fallet och fråga varför denna inte sekretessbelagt bilderna. Istället anklagas vi för att riskera att inskränka yttrandefriheten med vår oförmåga till att inte kunna styra internet.

...

När väl mitt inslag kommer - så börjar det som jag påpekat att jag vägrat ställa upp i. Barnens pappa frågas känslomässiga frågor - och som om det vore det mest inövade i hela världshistorien skickas mikrofonen över till mig och Janne Josefsson frågar - “Vad vill du säga till pappan när du hör det här?”. Ordagrannt taget från det scenariot som jag påpekat ett antal gånger för SVT att jag inte var intresserad av att ställa upp i. Och nu är det live inför en miljon tittare eller så.
Citat:
Manne skälls ut. Jag säger högt ut att jag hoppas han får sparken - vilket jag vet att han såklart inte får. Däremot så finns karma och det kommer bita honom i arslet långt in i framtiden. Janne Josefsson likaså

GUD; vad glad jag blev för att jag ALDRIG har finansierat denna skit till tv-kanal. FY alltså!

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
elbastardo
aka Dr. OlhonRhot

elbastardos avatar

2008-09-13, 03:53

Jag var så uppe i limningen (varv) så jag började tokskratta och försökte 'sticka knifven i satan särring' som satt och petade på honom :stickakniv:

Med motorsåg kommer man långt
elbastardo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-09-13, 07:00

Citat:
Ursprungligen postat av elbastardo Visa inlägg
Jag var så uppe i limningen (varv) så jag började tokskratta och försökte 'sticka knifven i satan särring' som satt och petade på honom :stickakniv:

Leifi? Är det du?

Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
elbastardo
aka Dr. OlhonRhot

elbastardos avatar

2008-09-13, 12:52

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Leifi? Är det du?
Nä!? elbastardo (på finska)