Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes

Notiser

Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

Reg.datum: Jul 2008
(om)värderingen av USAs presidenter - 2009-01-16, 08:53

Det verkar som det intryck en president ger under sin mandatperiod ofta ändras ganska radikalt efteråt. Hur ser ni på det?

Jimmy Carter: Han var oerhört hånad under sin mandatperiod, men vad jag har förstått så är han djupt respekterad världen över.

Bill Clinton: framstod som radikal, utrikespolitiskt nytänkande och modern. Men han genomförde ingen som helst förändring till det bättre utrikespolitiskt. Inga framsteg i mellanöstern, och Kubasaktionerna skärptes kraftigt under hans tid.

George Bush d.y.: kommer han att omvärderas? Låg han bakom Irakkriget, eller var det andra som skjöt honom framför sig? (Hilary Clinton inte minst)

Barack Obama: Tycker redan luften gått ur hans "nytänkande". Den (realpolitiska) höken Hilary Clinton som utrikesminister, utrensning av irakkrigsmotståndare, ett jäkla gaggande om "this country" och "proud".
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Vänlige Viktor
Elev

Reg.datum: Sep 2008
2009-01-16, 12:52

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Det verkar som det intryck en president ger under sin mandatperiod ofta ändras ganska radikalt efteråt. Hur ser ni på det?

Bill Clinton: framstod som radikal, utrikespolitiskt nytänkande och modern. Men han genomförde ingen som helst förändring till det bättre utrikespolitiskt. Inga framsteg i mellanöstern, och Kubasaktionerna skärptes kraftigt under hans tid.
Hans aktier dalade väl ganska kraftigt efter att han sa:

-: I did not have sex with that woman!
Vänlige Viktor är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2009-01-16, 14:36

Jag brukar inte vara speciellt pryd av mig, och det är inte det som gör det, men just hans urfåniga nekande och hans förklaringar kring vad som var att räkna som sex och inte, plus att det inte ens var tal om ett hederligt knull gjorde att jag började titta lite snett på honom. Eller ja, när han dök upp på bild så sneglade jag lite ogillande.

Senast redigerad av Sven Hedin den 2009-01-16 klockan 14:42.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-01-16, 15:09

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
Jag brukar inte vara speciellt pryd av mig, och det är inte det som gör det, men just hans urfåniga nekande och hans förklaringar kring vad som var att räkna som sex och inte, plus att det inte ens var tal om ett hederligt knull gjorde att jag började titta lite snett på honom. Eller ja, när han dök upp på bild så sneglade jag lite ogillande.
Ha, så du vågade inte göra det face to face
Svara med citat
  (#5) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2009-01-16, 15:31

Bara de få gångerna vi råkade på varandra på Rotary.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Christer
Anal-ytiker

Christers avatar

2009-01-19, 00:46

Hade Kenny Rogers ha blivit president skulle jag inte ha omvärderat honom efteråt.

Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2009-01-19, 01:37

Obama har ju surfar på vågorna på Hawaii. Skall bli intressant att se vad det kan innebära för hans presidentskap. Sedan är han svart, och torde då inte ha ngt komplex för något som måste kompenseras med stora raketer eller cigarrer.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-01-20, 18:07

Nu är det gala på teve, för installationen av Obama. Militärer hyllas för att de "försvarar vår säkerhet, långt långt hemifrån".

Nä jag har tyvärr bestämt mig. McCain/Palin hade nog varit större "förändring" än den
Spoiler:
husnegern
Svara med citat
  (#9) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2009-01-20, 20:55

Jag tror på Obama jag, tycker han verkar vara en duktig och ambitiös man som verkligen vill förändra saker, dessutom verkar hans fru vara ett riktig rivjärn. Tuffa och smarta båda två, sånt är bra.
Lite besviken är jag dock över den vanliga lama kritiken mot Israel och deras systematiska dödande och sårande av palestinier samt hindrande av den hjälp som sänts dit men inte ens Obama törs kritisera Israel.

Som min äldste son så cyniskt konstaterade USA och Israel är väl de enda länder som har rätten att kriga utan att kritik får riktas mot dem.

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-01-21, 15:22

Jaha. Även han fick sagt det som alltid gjort mig spyfärdig när alla andra tillträdande presidenter sagt det: "vi är redo att leda världen".

Han är ett stort skämt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is