Citat:
Ursprungligen postat av Gullan
Jag saknar en definition att utgå ifrån. Det som jag tidigare lärt mig är att klass är föräldrarnas klastillhörighet bestämmer barnens. Det har åtminstone du inte utgått ifrån så jag misstänker att olika personer har olika utgångspunkter. Exakt när och hur en klassresa och klassförändring görs/sker vet jag däremot inte.
Kanske finns det flera? Exempel; social, utbildningsmässig resp ekonomisk. Jag vet inte?
Vad krävs för att tillhöra övre medelklass t.ex?
|
Enligt Susanna Popova, vars bok jag läste som satte igång den här funderingen är klasstillhörighet helt enkelt en subjektiv upplevelse. Hennes bok handlar ju om överklass och där kunde det vara fråga om helt barskrapad knaperadel men som ändå dela vissa gemensamma nämnare, uppfostran, koder etc.
Sedan är jag ju som sagt osäker på min egen status men misstänker att jag tillhör medelklass på något sätt rent värderingsmässigt men att jag egentligen kommer från någon slags uppkomlingsmiljö, fd grovarbetardöttrar och bondesöner som visade sig dugliga på ett och annat sätt och tyckte det var fint att bo i ett stort hus.