|
2008-08-02, 13:59
Där jag kommer ifrån finns det egentligen ingen överklass eller någon jordägande adel. Feodalsystemet har aldrig existerat i de norra delarna av landet. Däremot finns det släkter som äger mycket mark och skog.
De som fortfarande finns är just arbetarklass, medelklass och övre medelklass. Värderingarna behöver inte alltid följa mallarna för hur det ser ut i övriga Sverige. Har du mycket stålar kan du ändå gå omkring med träningsoverall i offentliga miljöer.
Det är lite förvirrande när man kommer ner i landet för en skogsmänniska. Att människor här nere i högre utsträckning följer mallarna för hur man skall bete sig inom vissa klasser, och umgås med folk från samma klass. Det uppfattar jag som lite "fyrkantigt".
De enda jag kan ha större svårigheter att umgås med är stureplansöverklass, iom att jag gillar att diskutera. Kan störa mig på märkeshysterin och har varit på djursholmsfester där alla har samma märkesskor och liknande klädsel på sig. Typiskt har också killarna gått ut i köket etc senare och rökt cigarr. Uppfattar det som stereotypt och lite töntigt.
Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.
Senast redigerad av Mröff den 2008-08-02 klockan 14:13.
|