Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen
Själv gick jag till motattack häromdagen och skrev att alla kvinnor är dumma i huvudet osv, men det var ju märkligt nog bara Evert som fick skit för det.  .
|
Men det var ju ingen kvinna som tog åt sig bara...
Varför tar ofta en schysst man åt sig om ngn säger att män är svin?
Tycker Lundbergs citat är lite mansförtryckande, om man anser att mesig är ett negativt ord. Som det här t.ex:
Citat:
|
- Någonstans har vi skapat en hel generation, en hel nation, med lite mesiga män. Och det gör ingen människa glad, säger hon.
|
Sedan har hon en poäng att en lagen som syftar till Kvinnofrid borde kunna gälla för män också.
Misshandel kan ju en kvinna också dömas till, däremot är jag inte säker på hur det gäller i fall med långvarig psykisk och fysisk nedbrytning av män. Någon som vet?
Däremot är antalet män som pucklar på andra män större, liksom män som pucklar på kvinnor. Lika bra att erkänna, och stämmer med Lindbergs analys om att män och kvinnor är olika. Tycker hon generaliserar hela genusforskningen en aning, även om ett irriterande konsensus verkar ha uppstått inom den att allt är sociala konstruktioner. Jag skulle vilja se genusforskning över disciplinära gränser, utan politisk drivkraft bakom. Nu sitter samhum genusforskare och bråkar med t.ex. neurologer som är intresserade av könsskillnader. Varför? Finns hur många intressanta perspektiv som helst att hämta från varandra där.
Det handlar bara om vem som skall makt över tolkningen av denna viktiga fråga.
Den feministiska forskningen som sedemera blev genusforskning har ett politiskt syfte.