Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Förstår tankegången men håller absolut inte med. Barnarbete är en del av ett ekonomiskt system, i den samhällsstruktur det avser. Om man underhåller barnarbete hjälper man ju till att bevara strukturen.
En liknande vinkling var uppe av en timbrodebattör för ett tag sedan. Hon ansåg att rättvisemärkt mat var av ondo för de allra fattigaste, för man berövade dem deras nästan-lika-med-noll-inkomst, när man betalade mer för samma vara, till arbetare som leverade i rättvisemärkta varuflöden.
|
Alltså jag håller med dig men samtidigt undrar jag hur man ska kunna förbättra för de här människorna, främst barnen men även deras familjer.
Det handlar ju om folk som är extremt fattiga, vi i Sverige kan inte förstå deras enorma fattigdom, även de fattiga här är rika i jämförelse.
Någonstans är det ju ändå så att vi måste ställa upp, inte blunda för hur jävligt folk i vår värld faktiskt har det men hur ska man stödja dem? Är det bästa att vägra att köpa deras varor eller vore det bättre om vi krävde att de åtminstone hade bra förhållanden och löner på arbetsplatsen?
Jag vet inte hur man ska göra, därför vill jag diskutera frågan.