|
2008-07-10, 22:25
Om man googlar på Ideström så får man helt naturligt en hel del träffar på den Ideströmska Rörelsen och dess frontfigur Gunnar Ideström som var en av de mest framstående ledarna inom den organiserade svenska naziströrelsen under trettio och fyrtiotalet.
Då jag kände för att fördjupa mig ytterligare i ärendet så tog jag under kvällen kontakt med en moderator på ett känt internetforum i förhoppning om att få honom att berätta vidare om Ideströms eventuella förehavanden från den tidiga efterkrigstiden och fram tills nu. Men tyvärr så var det locket på i nästan alla avseenden, och det enda som han kunde bistå mig med i min jakt på sanningen var att ett par personer från Ideströms organisation hade lurat navigatören på ett amerikansk B-17 till att ta emot fel koordinater. Detta ledde ganska omgående till en misslyckad landning på helt fel ställe utanför Thule, vilket ju är gammal skåpmat för de flesta som har tittat Discovery...
Intressantare var då mellan-raderna-informationen om att Ideström ofta sågs som en välkommen gäst i den perifera kretsen kring Gustav V och att det tydligen var där som olycksaliga desinformationen hade spridits.
Senast redigerad av Sven Hedin den 2008-07-10 klockan 23:21.
|