|
2008-10-05, 12:51
Då kör vi några recept. Jag är ju inte särskilt road av att laga mat så då köra jag ett race så finns det att bara plocka fram ur frysen
Tacosallad, 1 portion
100 g nötfärs
smör
1 msk tacokrydda
1 msk vatten
isbergssallad
gurka
tomat
riven ost
tacosås
gräddfil
Gör köttfärsen som vanligt och servera med resten. Enkelt och snabbt.
Senapsfylld kyckling i savoykål, 4 portioner, 200 grader
4 kycklingfiléer
1 pkt bacon
1 msk dijonsenap
salt och peppar
½ savoykålshuvud
ugnssnöre eller tandpetare
olivolja
ca 16 champinjoner
1 rödlök
1½ dl mellangrädde
2 tsk dijonsenap
Bryn baconstrimlor i några minuter tills de fått färg. Skär ett snitt i kycklingfiléerna, vik upp och bred på dijonsenap och hälften av baconfräset. Vik ner och krydda med salt och peppar. Bryt av fyra stora savoykålsblad och rulla in en kycklingfilé i varje. Fäst med en tandpetare eller bind med snöre. Pensla med olivolja och lägg i ungsfastform. I ugnen ca 20 minuter eller till kycklingen är genomstekt.
Skiva champinjoner och rödlök, strimla resten av savoykålen. Stek champinjoner och rödlök i olikvolja några minuter. Lägg i savoykålen och blanda om. Häll på grädde och senap och smaka av med salt och peppar. Strö över resten av baconfräset.
Visst låter det gott! Om man inte vill GI:a sig så mycket funkar det nog med klyftpotatis till.
Till sist har jag gjort
Ädelostbiffar med päron och valnötssallad, 4 portioner, 200 grader
500 gr nötfärs
1 ägg
½ dl grädde
salt och peppar
färsk bladpersilja
200 gr ädelost eller t.ex. chevré
1 knippa romanasallad eller krispsallad
olivolja
rödvinsvinäger
2 päron
100 g valnötter
Blanda färs, ägg, grädde och hackad persilja i en skål. Salta och peppra. Gör fyra biffar. Stoppa in 25 g ost i varje och forma en biff. Stek i ugnen ca 20 minuter.
Bryt salladen i bitar och läggi en skål, till sätt god olivolja, vinäger, salt och peppar och blanda om ordentligt. Skiva päronen och lägg i salladen tillsammans med valnötter. Garnera med resten av osten.
Samma sak här. Funkar nog med klyftpotatis eller nåt annat för icke-GI:are.
Recepten kommer från GI dag för dag, Ola Lauritzson & Ulrika Davidsson
Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
|