Visa ett inlägg
  (#7) Gammal
Vänlige Viktor
Elev

Reg.datum: Sep 2008
2008-09-12, 09:26

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Hur länge måste den vara ensam? Hundar är sociala djur och mår inte bra att tvingas vara ensam längre tider.
Words!

Hur mkt tid lägger ni ner på HUNDEN?
Hundar måste ha BÅDE mental motion och fysisk motion i de flesta fallen.
Jag är ingen expert men håller på mkt med hundar. Jag har aldrig haft samma problem du beskriver men mina hunder får träna och ganska mkt motion.

Vad jag hört, men det snackas mycket (och i många fall är det nog skrönor) är att ostimulerade hundar kan få både liknande problem du beskriver men även agressivitet och andra ickönskvärda problem kan uppstå.

Inomhuslekar som att gömma godis, låta dom få mat ibland i tomma toarullar, kortare lydnadspass, eller andra lekar som kräver att de tänker kan göra underverk.
Vad jag hört, utan att veta säkert, är att ett kortare spår kan vara lika nyttigt för hunden som en tvåtimmars promenad i högt tempo.

Spårning kan man börja med att leka fram. Kom ihåg att i princip ALLA hundar kan lära sig att spåra och de flesta ÄLSKAR att få göra det.
I början lägger du kortare spår. Kanske 50m långa.
Var tionde-tjugonde meter lägger du ut saker h*n ÄLSKAR att leka med.
Låt spåret ligga i en 20minuter och låt sedan hunden spåra.
Ha den i en lina med sele. Koppel är inte lika bra för man stör hunden när man e för nära i ett kort koppel.
Visa hunden starten på spåret o låt den sedan spåra.
När den hittar 'saken' så visa att det var JÄTTEBRA gjort. Jubla, skrik skratta och gå fram till den och belöna tex med lite kamp o lek eller en godsak.
Avbryt leken och visa på spåret igen.
Efter några få spår, när hunden begriper vad det handlar om, kan man förlänga spåret och utöka svårighetsgraden.
(Bäst är kanske att gå till någon för några pass i spårning)

Andra bra tips är helt enkelt att uppsöka en hundklubb och gå på kurs.
Träffa andra likasinnade.

Men som sagt, se till att hunden stimuleras!

Brasklapp: Självklart kan de problem du beskriver ha andra orsaker. Men jag skulle gissa på understimulation.....

/VV
Vänlige Viktor är inte uppkopplad
Svara med citat