Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Sverige och Utrikes (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=51)
-   -   bensinpriset (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=651)

Kickan 2008-09-17 18:13

bensinpriset

Hört på nyheterna:

Bensinpriset var i somras 147 dollar/fat, vilket resulterade i rekordpriset 14:19/liter. Nu är priset 90 dollar per fat, och priset är "futtiga" 13:19.

Hur hänger detta ihop? Varför sjunker inte priset mer? Före uppgången till 147 dollar/fat måste det ju (någon gång) legat på 90 dollar/fat, utan att det motsvarade ett konsumentpris på över 13 kronor.

Förstår ni frågan? :wheelchair"

Mröff 2008-09-17 18:16

Någon vill tjäna mer pengar än de borde.:detektiv:

Jag skyller allt på amerikanerna, att oljan är knuten till dollarn.
Och sedan...hmm...ja....

...någon annan får fortsätta.

Kickan 2008-09-17 20:10

Men allvarligt. Priset borde ju vara nere i... *låtsas tänka* 8 spänn litern nu, om inte skatterna höjts?

Gabriel Knight 2008-09-17 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 19693)
Men allvarligt. Priset borde ju vara nere i... *låtsas tänka* 8 spänn litern nu, om inte skatterna höjts?

Ja fast tyvärr är det en massa mellanhänder som vill ha sin del av kakan också, typ bensinimportören, alltså bolaget som tar hit bensinen och säljer till bensinbolagen och mackarna och staten osv Som jag begriper det är väl bensinpriset i USA högst 4-6 kronor och det är ju förståss därför de springer runt och krigar och lägger sig i överallt i Mellanöstern, Georgien mfl länder som har andelar i oljeproduktion/leverans för att de ska kunna förhandla sig till oljan så billigt som möjligt. Utan mellanhänder och annat skulle vi väl ha ett bensinpris som går upp och ner ständigt enligt dagspriset på råoljan som jag förstår det :unsure:

Koolaid 2008-09-17 20:18

Regeln är som vi petrolheads alltid säger;

bensin kommer aldrig att nå sitt riktiga värde :tjurig:

Vrooom wudden bröööööl :wheelchair"

Koolaid 2008-09-17 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 19700)
Ja fast tyvärr är det en massa mellanhänder som vill ha sin del av kakan också, typ bensinimportören, alltså bolaget som tar hit bensinen och säljer till bensinbolagen och mackarna och staten osv Som jag begriper det är väl bensinpriset i USA högst 3-4 kronor och det är ju förståss därför de springer runt och krigar och lägger sig i överallt i Mellanöstern, Georgien mfl länder som har andelar i oljeproduktion/leverans för att de ska kunna förhandla sig till oljan så billigt som möjligt. Utan mellanhänder och annat skulle vi väl ha ett bensinpris som går upp och ner ständigt enligt dagspriset på råoljan som jag förstår det :unsure:

Bensinen är runt dollarn i USA nu - stor chock före de glada SUV-ägarna.:)

Kickan 2008-09-17 20:21

Gabriel Knight: är det alltså en eftersläpning helt enkelt?

Koolaid: är det en ond konspiration? Från miljövänstern? Men hur kom den in i Saudi, och USAs oljebolag?

Mröff 2008-09-17 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Koolaid (Inlägg 19701)

bensin kommer aldrig att nå sitt riktiga värde :tjurig:

Vilket värde är det då?

Gabriel Knight 2008-09-17 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 19705)
Gabriel Knight: är det alltså en eftersläpning helt enkelt?

Koolaid: är det en ond konspiration? Från miljövänstern? Men hur kom den in i Saudi, och USAs oljebolag?

Ja som jag förstår det är det en eftersläpning av bensinpriset hela tiden

Kickan 2008-09-17 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 19715)
Ja som jag förstår det är det en eftersläpning av bensinpriset hela tiden

Men om det är längre eftersläpning på sänkningen av råvarupriset än på höjningen, då kan ju slutresultatet bara bli allt större marginaler och högre pris, oavsett om råvarupriset är detsamma :o

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson