![]() |
Han eller honkatt?
Skiljer sig lynnet eller har det ingen betydelse? Tänkte lagom till semestern skaffa en innekatt. Läste även någonstanns att katter hellre föredrar att leva ensamma än med en artfrände. Är det sant?
|
Enligt min erfarenhet så är kastrerade hankatter att föredra om man ska ha en en innekatt.
Dom blir väldigt glada nöjda keliga och harmoniska för det mesta. |
Som Miriam säger.
Jag frågade personalen på katthemmet om hur det funkade med köner, och deras uppfattning var att det inte var likadant som med hundar (att killar ska skaffa en tik, och vice versa). Dessutom har katter olika personligheter, man kan nästan tro att vissa katter beter sig som hundar, dvs. är mycket sociala. Mitt tips är att umgås ett tag med katten du tänker att skaffa, t ex på ett katthem eller liknande, innan du får hem honom/henne. |
OK men vilket katthem i Sthlm är att rekomdendera om det nu finns flera att välja på?
|
Det finns ett i Hägersten, som jag skaffade Diesel ifrån ("Föreningen Stockholms Katthem" heter de):
http://www.katthemmet.nu/ Andra katthem runt om Stockholm: http://www.katter.nu/sv/stockholm.htm#3 |
Jag har haft två hankatter och hade exakt samma problem med bägge två, de blev aldrig rumsrena och kattpiss överallt är inte trevligt. :(
Däremot hade jag en enormt gullig kastrerad honkatt, skulle jag skaffa katt så skulle jag välja en hona men det är enbart efter de erfarenheter jag har haft. |
Jag skulle skaffat en hona bara för att slippa den där kastreringen som nog nästan tycks vara nödvändig.
|
Citat:
Jag har haft både ock och jag föredrar hanar eftersom jag tycker att dom blir keligare när dom är kastrerade. |
Min nuvarande katta är iofs steriliserad, men det enda som märktes med henne var att hon började slåss med alla andra katter och fick en ansenlig hängbuk efter kejsarsnittet.
|
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson