Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Folk som inte lyckas gå ner i vikt, och tycker det är ett mysterium (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1066)

Kickan 2009-02-03 17:07

Folk som inte lyckas gå ner i vikt, och tycker det är ett mysterium

Hur reagerar ni när någon säger att de äter korrekt, och rör på sig ganska mycket, och ändå är överviktiga?

skumrask 2009-02-03 17:09

Jag skulle vilja säga att de ljuger eller har någon synnerligen sällsynt metabolismdefekt.

Kickan 2009-02-03 17:11

Långsam metabolismen tror jag funkar så här:
Man kan inte äta en enda gnutta mer än man gör av med, annars går man upp i vikt. Men energilagarna gäller fortfarande, om de verkligen äter mindre än de gör av med så går de ner i vikt.

Annars skulle en sån person inte kunna svälta ihjäl, eller hur.

Mröff 2009-02-03 18:05

Det verkar finnas en liten del av befolkningen som har problem med metabolismen, men det är bara en liten del.

Alla andra köper nog ett piller som sägs skall reducera vikten för dyra pengar, för att kunna tuta på med det vanliga käkandet. Den sk strutstekniken.

Kickan 2009-02-03 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 36582)
Det verkar finnas en liten del av befolkningen som har problem med metabolismen, men det är bara en liten del.

Men även för den delen av befolkningen gäller räknekalkylen, att det åtgår en viss mängd energi att flytta säg 100kg, 100 m motsatt gravitationsriktningen. Osv.

Men... jag är ute efter viktfällor. Kort sagt, tips som kan hjälpa en sån människa.

Jag kan tänka mig några grejer som är lätt att glömma bort:
  • smågodis på jobbet
  • läsk i st f vatten
  • fler?

Ulvena 2009-02-03 18:50

Jag äter ganska korrekt och rör mig rätt mycket och jag går inte alls ner i vikt så mycket som jag skulle önska. :unsure:

Jag är iofs inte överviktig (har BMI 23) men lite smalare vill jag gärna bli, jag tror att man dricker fel saker, läsk, öl eller vin istället för bara vatten men det är ju så tråkigt. :(

I morgon ska jag f.ö väga in mig på gymmet men det är tveksamt om jag har gått ner 1,5 kg. vilket var målet till i morgon.

Mröff 2009-02-03 19:28

Läsk, öl och vin är ju lite av kaloribomber.

skumrask 2009-02-03 19:52

Halstabletter och tuggummi av olika slag kan nog vara en dold fara, särskilt de med aspartamprodukter som lurar kroppen..

Gullan 2009-02-03 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 36589)
Jag äter ganska korrekt och rör mig rätt mycket och jag går inte alls ner i vikt så mycket som jag skulle önska. :unsure:

Jag är iofs inte överviktig (har BMI 23) men lite smalare vill jag gärna bli, jag tror att man dricker fel saker, läsk, öl eller vin istället för bara vatten men det är ju så tråkigt. :(

I morgon ska jag f.ö väga in mig på gymmet men det är tveksamt om jag har gått ner 1,5 kg. vilket var målet till i morgon.

Ju äldre man blir desto långsammare metabolism och är man dessutom kvinna då finns hormoner med i spelet som gör att det vissa perioder går ännu långsammare.

Bastu Ulvena, bastu! :yes:

Ulvena 2009-02-03 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 36597)
Ju äldre man blir desto långsammare metabolism och är man dessutom kvinna då finns hormoner med i spelet som gör att det vissa perioder går ännu långsammare.

Bastu Ulvena, bastu! :yes:

Funderar på att åka till gymmet redan vid 12-tiden i morgon, köra stenhårt på bandet, sola, basta, dricka minimalt för att sedan väga in mig kl.14.00.

:cool:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson