![]() |
Facebook?
Om man tänker sig en illasinnad avsikt bakom skapandet av Facebook, vilken skulle då denna avsikt kunna vara?
|
Kartlägga folks nätverk, vanor och åsikter.
Gammal hederlig verksamhet vilken t.ex. Stasi var bra på. |
Men i vilken (långsiktig) avsikt, i så fall?
Kan tänka mig att de skulle kunna sälja (dyrt) en del sökningar. Sökningar som användarna inte har en aning om kan göras. :| |
Bidragshandläggare i danska kommuner använder Facebook för att se om den sökande ljugit :unsure:
|
Arbetsgivare kollar upp personer på Facebook innan anställning. Något som är helt kokko. De skall väl skita i vad folk gör efter de gått hem från arbetet.
Kartläggning kan väl ske, genom att kolla i vilka nätverk(grupper) du är med. T.ex. om du går med i "Skit i Israel. De är elaka" eller "islamistisk kamp". |
Jag är med en grupp som heter "Johan Staël von Holstein är min hjälte"... :proud:
Facebook är ett social nätverk, arbetsgivare skall inte, och får inte tack vare säkerhetsinställningarna, ha tillgång till min profil.. Jobbet ingår inte i mitt sociala liv, jag är där för att tjäna pengar. Den default-inställningen för tillgången till bilder/texter är "Friends of friends", dvs "Vänner av mina vänner". Det innebär ju att om en av mina vänner är vän med någon chef på företaget så kommer de också kunna se bilder och texter jag lägger upp. Den inställningen bör ändras till "Only Friends" om man vill ha lite avskildhet. |
Men till frågeställningen: om vi tänker oss att någon skapat Facebook i ett bestämt syfte, vilket skulle då detta kunna vara?
Jag vill veta konspirationens onda avsikt :o |
Ungefär detta:
http://www.idg.se/2.1085/1.209334/hall-ogonen-pa-google Citat:
|
Skulle man kunna tänka sig något liknande hända på obsklassen? T.ex. att ni i vinstsyfte säljer vidare uppgifter om folks bajsvanor? :unsure:
|
Bra ide Östen. Kanske kunde vi ta kontakt med tillverkare av toapapper, toalettstolar etc för lite reklambanners på OBS.
Fortsätt rapporteringen Östen, du kommer göra mig och Cody rika som troll..:w00t: |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson