Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Bokmalen och språkliga frågor (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=41)
-   -   Tycker du att kommatecken är viktigt? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1386)

Torsten 2009-07-04 19:24

Tycker du att kommatecken är viktigt?
 
Själv skiter jag i dom på nätet men är naturligtvis nogrannare när det är i skriftlig form. Men allvarligt vad har det där lilla skitstrecket för reel betydelse?:kaffe:

Fortune 2009-07-04 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 45970)
Själv skiter jag i dom på nätet men är naturligtvis nogrannare när det är i skriftlig form. Men allvarligt vad har det där lilla skitstrecket för reel betydelse?:kaffe:

Jag tycker att det är så viktigt så att jag ofta stoppar in det där det inte ens ska vara. :rolleyes:

sås på slipsen 2009-07-04 20:31

Ja, jag tycker att det är skitviktigt. :|

Östen 2009-07-05 00:11

Var sak har sin plats, kommatecknen bör man värna om :)

CodeMAN 2009-07-05 03:40

Kommatecket, är, jätte, viktigt, åtminstone, för, mig, i, alla, fall. *hick*

Nää, kommateringen försöker jag att vara noga med så mycket som möjligt. Jag kan, av den anledningen, inte läsa texter utan kommatering eller styckning. Så det så.

Gullan 2009-07-05 06:45

Kommatecken är viktigt. Lika viktigt som punkt och stor bokstav. Så det så! :pippi:

Torsten 2009-07-05 08:55

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 46032)
Kommatecken är viktigt. Lika viktigt som punkt och stor bokstav. Så det så! :pippi:

OK får väl skärpa till mig då. Har förresten uttrycket "att kommentera något" med själva kommatecknet att göra?

tokyo 2009-07-05 12:34

Nej, men uttrycket "att kommmatera något" har det...

Lite sökningar visar att kommentar, eller snarare kommentera, kommer från latinets commentari, övertänka, uttänka, förklara anställa betraktelser (över ngt) medan komma kommer från latinets comma, del av en mening. I någon grad kanske de är besläktade, men inte i svenskan i alla fall.

Torsten 2009-07-05 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av tokyo (Inlägg 46036)
Nej, men uttrycket "att kommmatera något" har det...

Lite sökningar visar att kommentar, eller snarare kommentera, kommer från latinets commentari, övertänka, uttänka, förklara anställa betraktelser (över ngt) medan komma kommer från latinets comma, del av en mening. I någon grad kanske de är besläktade, men inte i svenskan i alla fall.

Tack då slapp jag ligga sömnlös en natt till och grubbla. Men var hör uttrycket (no comments) hemma eller är engelska befriade från dom där onödiga skitstrecken?:kaffe:

tokyo 2009-07-05 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 46039)
Tack då slapp jag ligga sömnlös en natt till och grubbla. Men var hör uttrycket (no comments) hemma eller är engelska befriade från dom där onödiga skitstrecken?:kaffe:

No comments - inga kommentarer
No commas - inga komman (kommatecken)
No contras - inga frihetskämpar


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson