Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Sverige och Utrikes (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Firar du i dag? [Nationaldagen, och EU-valet den 7/6 /Mod] (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1347)

Torsten 2009-06-06 09:33

Firar du i dag? [Nationaldagen, och EU-valet den 7/6 /Mod]
 
Nja vad finns det att fira? Natonaldagen tidigare svenska flaggans dag lär ha sitt ursprung i att Gustav Vasa kröntes till kung av Sverige 6 juni 1523. Men mindre anledning att fira har nog Blekinge Skåne och Halland som på den tiden inte ens hörde till Sverige. Och börjar det inte bli lite väl pinsamt med alla mångkulturella jippon just i dag?:kaffe:

Gullan 2009-06-06 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 45165)
Nja vad finns det att fira? Natonaldagen tidigare svenska flaggans dag lär ha sitt ursprung i att Gustav Vasa kröntes till kung av Sverige 6 juni 1523. Men mindre anledning att fira har nog Blekinge Skåne och Halland som på den tiden inte ens hörde till Sverige. Och börjar det inte bli lite väl pinsamt med alla mångkulturella jippon just i dag?:kaffe:

Jag firar inte. På schemat står tvätt, gräsklippning och klädsömnad. Nu råkar det vara både normalledig dag i år och borttagning av annandag pingst så nationaldagen tillför inget egentligen ut är bara ytterligare en röd dag som jag tacksamt tar emot. Jmf 1 maj. :kaffe:

Torsten 2009-06-06 10:23

I våra grannländer skäms man inte för att visa sin nationalism som vi tyvärr blivit hjärntvättade att göra här. Vem fan vågar riskera att betraktas som rasist främlingsfientlig eller nazist? Utan som vanligt blir det bara en vanlig dag för dom flesta. Men Danmark-Sverige matchen kan man ju inte missa.

Sven Hedin 2009-06-06 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 45165)
Och börjar det inte bli lite väl pinsamt med alla mångkulturella jippon just i dag?:kaffe:

Jo, verkligen... Nu räcker det fan med negerdans och karnevaler. Jag slentrian-heilade lite när jag hissade flaggan i morse men mer firande än så blir det inte för mig.

Mröff 2009-06-06 18:41

Jag planerar ju hur vi skall rädda landet till veckan från Natos styrkor. :pippi:

Östen 2009-06-06 18:47

Av princip vägrar jag fira, jag vill ha tillbaka annandag pingst som röd dag...det var bättre förr

Torsten 2009-06-06 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 45182)
Jo, verkligen... Nu räcker det fan med negerdans och karnevaler. Jag slentrian-heilade lite när jag hissade flaggan i morse men mer firande än så blir det inte för mig.

Så nu får Sven snällt stå med sin reglementsenligt vikta flagga redo varje morgon exakt kl 8.00? (blåa sidan utåt) och heila för sina morgonpigga grannar?:D

Ulvena 2009-06-06 19:19

Jag firade genom att slappa hela dagen. :proud:

När jag bodde i Warszawa firade man dock rejält med Sveriges ambassadör och mycket kalasande :hick:

Idag har jag som sagt slappat och försökt återhämta mig från examensfirandet igår.
Min första bebis tog ju studenten då. :)

CodeMAN 2009-06-06 19:19

Jag firade nationaldagen genom att planera valdagen, dvs. hur jag ska hitta till vallokalen. :kaffe:

Ulvena 2009-06-06 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 45190)
Jag firade nationaldagen genom att planera valdagen, dvs. hur jag ska hitta till vallokalen. :kaffe:

Jag har bestämt mig för att rösta i morgon, jag med.
Tyvärr hatar jag förstanamnet på det parti jag ska rösta på så jag får kryssa 2:an (som jag inte har en susning om vem det är).


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson