Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Foliehatten (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=21)
-   -   De uppretade eskimåerna. (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=139)

Sven Hedin 2008-07-10 20:36

De uppretade eskimåerna.
 
Hur ligger det egentligen till med eskimåernas stämningsansökan mot Ola Skinnarmo, Torkel Ideström och Arjos Äventyrsförening?
För några år sen så var det ju förstasidesstoff när de bofasta på Grönland gick man ur huse för att nästan lyncha den då på polarexpeditioner helt oerfarna Ideström. Om jag inte minns fel så fick väl ett par säljägare tillslut fatt på honom och kastade ner honom i en latringrop mitt ute på en glaciär efter att han hade varit inne på en krog i Kulusuk? Det hette ju inte så i svensk press, men enligt danskarna så var det visst så det gick till när expeditionen fick avbrytas.

Jyllands-posten å andra sidan skrädde ju inte orden och skrev just då inte helt smickrande saker om honom, saker som tyvärr kom i skymundan av de där bilderna av profeten Muhammed… Men hur gick det sen? Jag menar en grej som den dom, eller snarare Ideström, försökte sig på med att på närmast klassiskt kolonialt översittarvis och under pistolhot försöka byta till sig unga inuit-flickor mot fotogenlyktor och termiska filtar lär ju inte ha gått den danska rättvisan förbi…

Nån som vet hur det gick?

Mröff 2008-07-10 20:53

Det är så jobbigt när inte den rätta versionerna kommer ut i medierna. Alltid skall saker mörkas och passas in i rådande ideologier.

Eskimåfrågan är mycket viktigt, och jag skall genast ta och kontakta mina källor några hundra mil från Qaqortoq.

Återkommer i frågan.

Mröff 2008-07-10 21:25

Pratade på satellittelefon nyss med min källa. Ideström verkade tydligen till fulla ha anammat de koloniala, eller tom erövrande dragen från spanjorernas härjningar i Sydamerika på 1500-talet. Han höll en låg profil under insamlandet av pengar från sponsorerna, men när han väl hamnade på Grönland lär han ha utropat "nu skall vi knulla eskimåerna ur dem", och fått som vana att inte bara försöka byta sig till inuitflickor utan planerade ocså att systematiskt våldta flickor i stor utsträckning för att skapa en ny "ras". En "ras" uppblandat med skandinaviskt blod, på samma sätt som de skäggiga spanjorerna hade som system att skapa mestiser.

Sven Hedin 2008-07-10 22:25

Om man googlar på Ideström så får man helt naturligt en hel del träffar på den Ideströmska Rörelsen och dess frontfigur Gunnar Ideström som var en av de mest framstående ledarna inom den organiserade svenska naziströrelsen under trettio och fyrtiotalet.

Då jag kände för att fördjupa mig ytterligare i ärendet så tog jag under kvällen kontakt med en moderator på ett känt internetforum i förhoppning om att få honom att berätta vidare om Ideströms eventuella förehavanden från den tidiga efterkrigstiden och fram tills nu. Men tyvärr så var det locket på i nästan alla avseenden, och det enda som han kunde bistå mig med i min jakt på sanningen var att ett par personer från Ideströms organisation hade lurat navigatören på ett amerikansk B-17 till att ta emot fel koordinater. Detta ledde ganska omgående till en misslyckad landning på helt fel ställe utanför Thule, vilket ju är gammal skåpmat för de flesta som har tittat Discovery...
Intressantare var då mellan-raderna-informationen om att Ideström ofta sågs som en välkommen gäst i den perifera kretsen kring Gustav V och att det tydligen var där som olycksaliga desinformationen hade spridits.

Mröff 2008-07-10 23:06

Efter att gediget ha letat i mina arkivskåp hittade jag en hittills hemlighållen bild på Gustav V under en söndagspromenad tillsammans meed Hjalmar Branting, ute vid punschverandan på det kungliga sommarresidentet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...g_Gustav_V.jpg

När jag undersökte bilden riktigt noga med elektronmikroskop upptäckte jag att det som ser ut som en dam i bakgrunden, i själva verket är den nämnde Gunnar Ideström. Nu återstår att forska vidare vad som egentligen försegick den där söndagseftermiddagen, och framför allt varför Herr Ideström har klätt ut sig i för den tiden dammode av senaste snitt.

Sven Hedin 2008-07-10 23:23

Så utomordentligt anmärkningsvärt... Som sagt, det bör kollas upp.

sås på slipsen 2008-07-10 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 2566)
Efter att gediget ha letat i mina arkivskåp hittade jag en hittills hemlighållen bild på Gustav V under en söndagspromenad tillsammans meed Hjalmar Branting, ute vid punschverandan på det kungliga sommarresidentet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...g_Gustav_V.jpg

När jag undersökte bilden riktigt noga med elektronmikroskop upptäckte jag att det som ser ut som en dam i bakgrunden, i själva verket är den nämnde Gunnar Ideström. Nu återstår att forska vidare vad som egentligen försegick den där söndagseftermiddagen, och framför allt varför Herr Ideström har klätt ut sig i för den tiden dammode av senaste snitt.

Om du tittar lite noggrannare med mikroskopet, närmare bestämt mellan hherrarna, ser du att det finns spår av smudge. Det beror på att V-gurra, som hade en fling för gamle Branting, precis hade halat fram dasen för att söka locka med Hjalmar in i orangeriet strax till höger utanför bild.
Det är den han står och tittar på nar han vänligt men bestämt avvisar den gamle fjollkungens inviter. :cooter:

Sven Hedin 2008-07-10 23:32

Han var väl mera en sån där björn-kille?

sås på slipsen 2008-07-10 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 2572)
Han var väl mera en sån där björn-kille?

Du skulle sett Branting i flanellskjorta.

Östen 2008-07-10 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2574)
Du skulle sett Branting i flanellskjorta.

Han representerade ju förvisso SAP.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson