Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Nya vitvaror på onsdag vad tänka på? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=896)

Torsten 2008-11-13 19:24

Nya vitvaror på onsdag vad tänka på?

På onsdag byter värden spis kylskåp frys och sval. Har lästa att man ska bränna plattorna på en ny spis? Är det verkligen nödvändigt?

Svimfärdig 2008-11-13 19:52

Ja. RTFM! :whistle:

Sven Hedin 2008-11-13 19:55

Fan vet... Jag tror inte det.

Torsten 2008-11-13 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 28852)
Ja. RTFM! :whistle:

Read the fucking manual? Åfan följer det med en sån.:innocent:

Svimfärdig 2008-11-13 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 28857)
Read the fucking manual? Åfan följer det med en sån.:innocent:

OMG! Du visste??? Jag är impad! Haha på sant är det fan inte många som vet vad RTFM är. Du är värd lite...smisk nu tycker jag.

Det följer nog med en sån. Min är fortf. inplastad. :skamsen: Eller ja, jag vet inte ens vart den är kom jag på..

Det är en massa år sen jag köpte spis (ergo var med ny spis öht) och den manualen låg så fint längst ner i ett skåp. Då på den tiden skulle man bränna av plattorna iaf. Oj oj...det är sjukt längesen. Fan vad åldern smög sig på mig nu. Måste nog vila. Huvva.

Gullan 2008-11-14 08:15

Plattor? Kan man verkligen köpa spisar med plattor nu för tiden? :unsure:

Pomperipossa 2008-11-14 08:45

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 28939)
Plattor? Kan man verkligen köpa spisar med plattor nu för tiden? :unsure:

Det tar ungefär fem ggr längre tid att koka upp vatten med spishäll, så jag hoppas verkligen att det finns spisar med plattor fortfarande.

sås på slipsen 2008-11-14 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av Pomperipossa (Inlägg 28940)
Det tar ungefär fem ggr längre tid att koka upp vatten med spishäll, så jag hoppas verkligen att det finns spisar med plattor fortfarande.

Inte om det är en häll med induktion, då går det säkert fem gånger fortare än med plattor. :kaffe:

Mröff 2008-11-14 11:35

Det bästa fräs hade min gamla gasspis. Däremot vågade jag inte använda ugnen på den. Har väl sett på för många filmer från Hollywood.

:scared:

Miriam 2008-11-14 11:39

Jag kommer i håg när jag flyttade till London där hade jag en gammal läskig gasspis.
Det tog ett par månader innan jag tordes sticka in skallen och he i gång ugnen.

Mröff 2008-11-14 11:57

Däremot saknar jag min lilla gasspis. Jag kände mig så proffsig när jag lagade mat över öppen låga...

Ulvena 2008-11-14 12:12

I Warszawa hade jag en modern gasspis och vanlig ugn.
Saknar min gasspis jag också, den var kanonbra, lätt att reglera värmen på. Här har jag häll, den är okej och betydligt bättre än plattor tycker jag.

Mröff 2008-11-14 12:14

Jag vill ha en men häll nu. Blir nog till att införskaffa en sådan när jag får bättre cash-flow. Mest för att de är så lätta att rengöra..:D

Miriam 2008-11-14 12:22

Jag är en bakåtsträvare jag gillar spisplattor.
När jag lagar mat spiller jag och dräller mest hela tiden.
Så jag vill kunna gå lös med svinto utan att det gör något.

Mröff 2008-11-14 12:31

Estetiskt sett tycker jag gasspisar och spisplattor är snyggast. Får väl isf försöka hitta en häll som passar mig i smaken. Borstad aluminium spyr jag åt. Det skall vara vitt i kök, annars tänker jag bara på storkök.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att bryta av det vita med en svart spis och kyl/frys.

Sven Hedin 2008-11-14 13:53

När jag var ute och reste i somras så hittade jag en helt fantastisk gasspis. Det var en pjäs på säkert uppemot ett halvt ton som bara stod och såg snygg ut. Den skulle jag vilja ha, men då konvertera hälften av plattorna och en av ugnarna till vanlig el.

Jag har nog en bild på detta gigantiska masturbationsobjekt.

Östen 2008-11-15 13:39

Vid årsskiftet så flyttar jag till en lägenhet med gasspis. Jag är dessvärre inte så van vid såna, nog för att dom kan vara käcka om man får lust att ta livet av sig men vad ska man tänka på när man lagar mat i dom? Plattorna är väl en sak men ugnen? :unsure:

Eller ska jag leva på micromat fram tills dess att fastighetsägaren byter ut den mot en elspis om två år?

Torsten 2008-11-15 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 29066)
Vid årsskiftet så flyttar jag till en lägenhet med gasspis. Jag är dessvärre inte så van vid såna, nog för att dom kan vara käcka om man får lust att ta livet av sig men vad ska man tänka på när man lagar mat i dom? Plattorna är väl en sak men ugnen? :unsure:

Eller ska jag leva på micromat fram tills dess att fastighetsägaren byter ut den mot en elspis om två år?

Äh modern stadsgas ska inte gå att avliva sig med. Själv är jag uppvuxen med gasspis och tycker liksom proffskockar att dom är att föredra vid matlagning. Ugnen är inget undantag och temp brukar stå tydligt utmärkt precis som på vanliga spisar.

Ulvena 2008-11-15 20:33

Jag hade gasugn i min första andrahandslägenhet i centrala Stockholm, det var mycket svårt att få rätt temperatur i den.
Gasspis är däremot väldigt bra, tycker jag.

Torsten 2008-11-20 21:05

Ja nu är grejerna på plats och det blev Electrolux även om kvalitetsryktet fått sig några törnar. Men dom snikna jäklarna struntade i att byta fläkten och lyset över spisen. Tyvärr glappar strömbrytaren så för att släcka hjälper bara en rejäl smäll på sidan. Mailade värden och undrade om inte den räknas som vitvara enligt avtalet så fortsättning följer.

Svimfärdig 2008-11-20 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 29970)
Ja nu är grejerna på plats och det blev Electrolux även om kvalitetsryktet fått sig några törnar. Men dom snikna jäklarna struntade i att byta fläkten och lyset över spisen. Tyvärr glappar strömbrytaren så för att släcka hjälper bara en rejäl smäll på sidan. Mailade värden och undrade om inte den räknas som vitvara enligt avtalet så fortsättning följer.

Hahahaha ja det är lyx! BANG på bara. Sååå bränna plattor? Hur blev det med det?

Christer 2008-11-20 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 28850)
På onsdag byter värden spis kylskåp frys och sval. Har lästa att man ska bränna plattorna på en ny spis? Är det verkligen nödvändigt?

Jag fick en ny spis till min första lägenhet och skulle då i god ordning bränna av plattorna innan de användes. Sagt och gjort. Och efter några sekunder flög halva proppskåpet i luften.

Den stora lärdomen man kan dra från denna sedelärande historia är att man med fördel inte slår på alla plattorna på sexan och ugnen på max samtidigt. :skamsen:

Svimfärdig 2008-11-21 08:30

Hahaha Christer. Det är av misstagen man lär sig. Jag hade fan gjort likadant.

Min nuvarande ugn är maaaaaaagisk. Den talar om när den är varm nog, det bongar till i den. Inte konstigt iofs men det konstiga är att den talar om när maten är klar. :hmm:Bongar till då med. Oavsett vad jag lagar i den. Mycket smidigt. Jag brukar tacka den för det. :|

Gabriel Knight 2008-11-21 09:16

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 30016)
Hahaha Christer. Det är av misstagen man lär sig. Jag hade fan gjort likadant.

Min nuvarande ugn är maaaaaaagisk. Den talar om när den är varm nog, det bongar till i den. Inte konstigt iofs men det konstiga är att den talar om när maten är klar. :hmm:Bongar till då med. Oavsett vad jag lagar i den. Mycket smidigt. Jag brukar tacka den för det. :|

Hahahah det var en kul manick :D
Jag önskar min ugn bongade till när jag lagar mat också så man slipper springa fram och tillbaka flera gånger för att se så att inte maten bränns vid :(

Svimfärdig 2008-11-30 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 29983)
Hahahaha ja det är lyx! BANG på bara. Sååå bränna plattor? Hur blev det med det?

Det var då fan vad svårt det var att svara på frågan! :mad: Den är ju central och brännande!
SVARA Totte, tack. Börjar få rejäl...magknip på att inte veta hur detta löste sig.

Torsten 2008-11-30 09:17

Oj missade att följa upp. Som nämndes följer det med en brux. Varje platta skulle köras på högsta i ca 5 min. Även ugnen på högsta tills det slutade att osa och sedan torkas ur med lite dismedel. Eftersom alla boende i huset fått nya spisar så luktade det fan i huset ett tag. Men är riktigt nöjd både med spisen kylen och frysen.:)

Svimfärdig 2008-11-30 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 31110)
Oj missade att följa upp. Som nämndes följer det med en brux. Varje platta skulle köras på högsta i ca 5 min. Även ugnen på högsta tills det slutade att osa och torkas ur med lite dismedel. Eftersom alla boende i huset fått nya spisar så luktade det fan i huset ett tag. Men är riktigt nöjd både med spisen kylen och frysen.:)

Aah äntligen kan jag slappna av.

Skönt att du fick allt iordning.

Torsten 2008-11-30 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 31111)
Aah äntligen kan jag slappna av.

Skönt att du fick allt iordning.

Äh naturligtvis sket det sig med spisen. La in en pizza i ugnen men efter 20 min är den fortfarande iskall. Kanske bara en säkring eller kanske tyvärr den ökända Electroluxkavaliten som visar sig? Alla plattor funger konstigt nog. Suck bara att ringa och klaga i morgon.:(

Svimfärdig 2008-11-30 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 31135)
Äh naturligtvis sket det sig med spisen. La in en pizza i ugnen men efter 20 min är den fortfarande iskall. Kanske bara en säkring eller kanske tyvärr den ökända Electroluxkavaliten som visar sig? Alla plattor funger konstigt nog. Suck bara att ringa och klaga i morgon.:(

Ameeeeeeeeeeeeeeeeen nu blev jag ju stressad och oroad här! Trodde vi var klara med spisen. :o Hur fan ska jag kunna sova i natt? Va?

Hmmm då är det nog en kackig ugn. Surt.

sås på slipsen 2008-11-30 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 31135)

Det kanske är en tvåfasugn med en fas kopplad fel?

Torsten 2008-12-01 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 31189)
Det kanske är en tvåfasugn med en fas kopplad fel?

Nej det är en trefas. Men det ordnades sig till slut. Kollade alla tre säkringarna och dom var OK men ändå vägrade ugnen att fungera. Men efter lite vickande och dunkande på reglagen fungerade den plötsligt så tydligen bara glappkontakt. Verkar fungera bra nu men peppar peppar.:unsure:

Gabriel Knight 2008-12-01 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 31247)
Nej det är en trefas. Men det ordnades sig till slut. Kollade alla tre säkringarna och dom var OK men ändå vägrade ugnen att fungera. Men efter lite vickande och dunkande på reglagen fungerade den plötsligt så tydligen bara glappkontakt. Verkar fungera bra nu men peppar peppar.:unsure:

Usch det verkar farligt. Tänk om spisen inte är jordad riktigt, att jordkabeln lossnat tex och en fas släpper och den blir strömförande :(
Jag tycker du ska be vaktmästaren komma och kolla på den och åtminstone mäta så att inte chassit blir strömförande när du använder den eftersom den har glappkontakt. Det räcker med en lös tamp inuti som kommer åt plåten och är jordningen också glapp är det god natt om du råkar ta i den :(

Torsten 2008-12-01 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 31249)
Usch det verkar farligt. Tänk om spisen inte är jordad riktigt, att jordkabeln lossnat tex och en fas släpper och den blir strömförande :(
Jag tycker du ska be vaktmästaren komma och kolla på den och åtminstone mäta så att inte chassit blir strömförande när du använder den eftersom den verkar glappa

Knappast då det är en välrenomerad elfirma som installerat den. Och plattorna har ju fungerat felfritt hela tiden.

Svimfärdig 2008-12-02 01:55

Skulle vara lite roligt att läsa om "elchocken från helvetet" dock. :D

Torsten 2008-12-02 06:24

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 31280)
Skulle vara lite roligt att läsa om "elchocken från helvetet" dock. :D

Ha ha ja lite spänning sätter bara krydda på tillvaron.:D

Torsten 2008-12-05 15:14

Bara att följa rådet av Gabriel (min skyddsängel?) Så nu kommer dom att kolla kopplingarna nästa vecka. Fortsättning följer eller förhoppningsvis inte.:)

Gabriel Knight 2008-12-06 00:55

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 31680)
Bara att följa rådet av Gabriel (min skyddsängel?) Så nu kommer dom att kolla kopplingarna nästa vecka. Fortsättning följer eller förhoppningsvis inte.:)

Jag är glad att du bad dem komma och kolla upp spisen åt dig :)

Jag kommer än idag ihåg devisen man hade på min elutbildning: Friskt kopplat hälften brunnet, vilket visserligen var lite på skämt men ändå sagt på stort allvar av vår lärare för att vi skulle förstå att elektricitet är farligt om man inte är försiktig. :(

Sven Hedin 2021-05-20 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 28850)
Nya vitvaror på onsdag vad tänka på?

Att livslängden nuförtiden är ungefär tio år. Alltså hög tid att byta igen. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson