Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Pics, pics, pics (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=14)
-   -   cykelsemester till Fredrikshamn/Skagen (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1327)

Kickan 2009-05-24 15:46

cykelsemester till Fredrikshamn/Skagen
 
Spoiler:

Tidigt på morgonen, i färjekön

Spoiler:

lilla trogna cykeln, längst fram, längst ner, vid Stena Jutlandicas bogvisir

Spoiler:

På väg till Skagen. Lunch i Aalbaek, ett par pilsner medan vi väntar

Spoiler:

Rödspättemacka, dvs stjerneskud på smörrebröd (det bästa vi lycklades få i oss på hela resan btw)

Spoiler:

En sväng ner till stranden för en paus, halvvägs till Skagen

Spoiler:

Plötsligt ändrar landskapet karaktär, allt är byggt på sand, och det är enbart skön cykelväg, ingen bilväg för oss

Spoiler:

Den översandade kyrkan (nej det är inte vi på bilden)

Spoiler:

Puh, äntligen hittade vi vandrarhemmet i Skagen. Det var inte lätt.

Spoiler:

Man måste ut på yttersta grenen

Spoiler:

Nästa dag, vi cyklar åt sydväst, tidvis med kuling som rak motvind. Ettans växel och snigelfart. Fikapaus med kaffe och drostechoklad.

Spoiler:

Danmark visade sig ha en bokskog med leriga vägar, och höjdskillnader, precis där vi valt att cykla :unsure:

Spoiler:

Sista dagen, tillbaka i Fredrikshamn. I väntan på färjan slappade vi hela dan på palmestranden

Spoiler:

Längst fram i färjekön igen. Precis nu fick min kompis punktering. Tur i oturen.

Spoiler:

En gudomlig hemfärd på en högst kvartbelags Stena Danica. På översta däck. En trubadur underhöll i den gassande eftermiddagssolen, folk drack pilsner och bara njöt.

Spoiler:

Göteborgs hamninlopp. Älvsborgsbron med Masthuggskyrkan ovanför.

Spoiler:

Och så Nya Älvsborgs fästning (från 1600-talet)

Spoiler:

BYE BYE

CodeMAN 2009-05-24 16:17

Trevliga bilder!

På västkusten har ni tydligen möjligheten att åka till härliga Danmark.

På östkusten har vi möjligheten att åka till tråkiga Åland, eller i bästa fall, Gotland. Östkusten suger hästb-e.

Ulvena 2009-05-24 16:44

Vilka fina bilder! :)

Gullan 2009-05-24 19:45

Det är verkligen jättekul att få se dina fina bilder. Tack! Hur länge var ni borta? Hur lång sträcka cyklade ni?

Östen 2009-05-24 20:42

Danmark är fint. Det är nog 20 år sedan jag var där och cyklade senast, det kanske snart är dags igen :)

Men är Åland verkligen så trist? Jag har faktiskt funderat på att åka dit i sommar.

Kickan 2009-05-24 20:46

Vi åkte på torsdag morgon och kom hem på lördag eftermiddag, så det blev 3 dagar med två övernattningar.
Vi hade verkligen kanontur, jag hade packat regnkläder men det kom inte en droppe på oss. Däremot en massa sol och frisk luft.

Jag är en ovan cyklist så jag visste jag skulle få ont i rumpan. Olämplig sadel hade jag dessutom, alldeles för liten och hård. Så ändalykten blev väl det största problemet, sista dagen stod jag mest upp och cyklade.

Men det gäller att visa kroppen (inkl röven) vad som gäller! Nu vet den till nästa gång....

Första dagen blev det 42 km till Skagen, + diverse avstickare och en kvällstur... kanske 5.5 mil. Andra dagen var den längsta sträckan, vi cyklade en snirklig väg tillbaka till F-hamn, över på västra kusten. Kanske 7 mil. Sista dagen låg vi bara på Palmestranden. Tur det, hade inte klarat mer.

Men jag skall göra om det här! Här skall köpas utrustning.

CodeMAN 2009-05-24 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 44791)
Men är Åland verkligen så trist? Jag har faktiskt funderat på att åka dit i sommar.

Nää, första gången (och kanske även andra gången) är den nog OK. Man behöver dock anstränga sig för tredje gången.

Miriam 2009-05-24 21:42

Vad mysigt det såg ut.
Jag blir väldigt avundsjuk eftersom jag har ägnat hela min helg åt att kapa och klyva ved.
Först var det så varmt att jag höll på att svettas i hjäl.
På Lördagen regnade det så mycket att jag såg ut som jag tävlade i miss wet flanell-skjorta 2009.

Mröff 2009-05-24 23:40

Shit...dit måste jag åka.
Vad fint...ser nästan ut som utomlands...:crazysmile:

sås på slipsen 2009-05-25 00:31

Jättekul att få åka med sådär! :yes:


Härliga bilder, jag längtar till Danmark. Har gjort just den där trippen några gånger men inte på cykel.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson