Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Farbror Barbro och Sofi Fahrman (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Fortunes honungsschampoo [utbruten tråd /mod] (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=746)

Fortune 2008-10-03 21:57

Fortunes honungsschampoo [utbruten tråd /mod]
 
Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 22835)
Men...varför använder du inte schampoo? :unsure:

Jag köper det billigaste eller det på rea.
Det enda jag har hemma, som jag sett reklam för, är ett hårbalsam för tunt nordiskt hår från Garnier Fructis.

För att schampoo torkar ut hårbotten.

Jag slutade använda schampoo i april och har sluppit klåda och torr hårbotten sen dess och det är jag så nöjd och glad över så jag tänker aldrig mer använda schampoo.

Det är väl lika bra att jag berättar att jag tvätar håret med honung och ägg eller honung och balsam (det billigaste som finns på marknaden skulle jag gissa, Euroshopper, eftersom det är utan silikon.) istället.

Ulvena 2008-10-03 22:03

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 22837)
För att schampoo torkar ut hårbotten.

Jag slutade använda schampoo i april och har sluppit klåda och torr hårbotten sen dess och det är jag så nöjd och glad över så jag tänker aldrig mer använda schampoo.

Det är väl lika bra att jag berättar att jag tvätar håret med honung och ägg eller honung och balsam (det billigaste som finns på marknaden skulle jag gissa, Euroshopper, eftersom det är utan silikon.) istället.

Hur gör du då?

Blandar honung och ägg? Hur blir det rent av det?:unsure:

Fortune 2008-10-03 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 22840)
Hur gör du då?

Blandar honung och ägg? Hur blir det rent av det?:unsure:

Japp, jag kör honungen några sekunder i micron så att den blir flytande sen vispar jag i ett ägg. Har i det i torrt hår (oftast), gnuggar noga, noga i hårbotten och det som blir över har jag i resten av håret och låter det sitta i medan jag dushar och smörjer in mig med olivolja i duschen. Sen sköljer jag med så kallt vatten jag klarar av, varmt vatten till ägg är ingen höjdare. :p Oftast sköljer jag till slut med regnvatten ev blandat med lite citron.

Har man fet hårbotten kan an använda bikarbonat och honung eller bara ägg.

Och ja, det blir rent. Och det håller sig renare längre än med schampoo när hårbotten väl vant sig vid att producera sitt normala fett.

Ulvena 2008-10-03 22:14

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 22841)
Japp, jag kör honungen några sekunder i micron så att den blir flytande sen vispar jag i ett ägg. Har i det i torrt hår (oftast), gnuggar noga, noga i hårbotten och det som blir över har jag i resten av håret och låter det sitta i medan jag dushar och smörjer in mig med olivolja i duschen. Sen sköljer jag med så kallt vatten jag klarar av, varmt vatten till ägg är ingen höjdare. :p Oftast sköljer jag till slut med regnvatten ev blandat med lite citron.

Har man fet hårbotten kan an använda bikarbonat och honung eller bara ägg.

Och ja, det blir rent. Och det håller sig renare längre än med schampoo när hårbotten väl vant sig vid att producera sitt normala fett.

Använder du hela ägget eller bara gulan? :unsure:

Fortune 2008-10-03 22:25

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 22843)
Använder du hela ägget eller bara gulan? :unsure:

Hela. Jag trodde att jag bara skulle använda gulan eftersom vitan är uttorkande men det skulle jag visst inte och det fungerar med hela. Fast jag använder oftare honung och balsam.


Här finns massor att läsa om metoden: http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409-1.html

Ulvena 2008-10-04 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 22845)
Hela. Jag trodde att jag bara skulle använda gulan eftersom vitan är uttorkande men det skulle jag visst inte och det fungerar med hela. Fast jag använder oftare honung och balsam.


Här finns massor att läsa om metoden: http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409-1.html

Läste lite nu men man bör tydligen inte använda några andra produkter heller? Typ hårmousse eller spray om jag fattade det hela rätt. :unsure:

Det måste jag ha i mitt hår om det inte ska se platt och stripigt ut.

Fortune 2008-10-04 19:21

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 22892)
Läste lite nu men man bör tydligen inte använda några andra produkter heller? Typ hårmousse eller spray om jag fattade det hela rätt. :unsure:

Det måste jag ha i mitt hår om det inte ska se platt och stripigt ut.


Näe helst ska man ju inte det men jag använder ibland lite gel. Men faktum är att håret blir så annorlunda när du slutar med schampoo att du faktiskt inte vet om du behöver andra produkter. Dessutom kan an göra mycket själv av vanliga livsmedel och använda istället för köpta produkter. Jag använder normalt aloe gel som gel i håret men nu är det slut så då blir det ibland vanlig gel. Kanske ska påpeka att jag oftast inte använder någonting men när jag har blött hår och ska åka bil så har jag i lite gel eftersom håret blir så himla elektriskt av bilvärmen.

I den tråden du fick länken till finns länkar i ts till bl.a en tråd med recept och där finns ett recept på hemgjord spray vet jag.

Och en sak kan jag lova, ditt hår kommer inte att se platt ut efter att du har använt den hrä metoden ett tag. Antagligen inte stripigt heller.

De flesta sm skriver i den där tråden har nog blivit lite maniska och använder sig av metoden av helt andra anledningar än vad jag gör så att jag ibland använder produkter som de inte gör bryr jag mig, faktiskt, inte så mycket om eftersom jag har blivit av med det jag ville bli av med när jag började, klådan i hårbotten.

Ulvena 2008-10-04 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 22903)
Näe helst ska man ju inte det men jag använder ibland lite gel. Men faktum är att håret blir så annorlunda när du slutar med schampoo att du faktiskt inte vet om du behöver andra produkter. Dessutom kan an göra mycket själv av vanliga livsmedel och använda istället för köpta produkter. Jag använder normalt aloe gel som gel i håret men nu är det slut så då blir det ibland vanlig gel. Kanske ska påpeka att jag oftast inte använder någonting men när jag har blött hår och ska åka bil så har jag i lite gel eftersom håret blir så himla elektriskt av bilvärmen.

I den tråden du fick länken till finns länkar i ts till bl.a en tråd med recept och där finns ett recept på hemgjord spray vet jag.

Och en sak kan jag lova, ditt hår kommer inte att se platt ut efter att du har använt den hrä metoden ett tag. Antagligen inte stripigt heller.

De flesta sm skriver i den där tråden har nog blivit lite maniska och använder sig av metoden av helt andra anledningar än vad jag gör så att jag ibland använder produkter som de inte gör bryr jag mig, faktiskt, inte så mycket om eftersom jag har blivit av med det jag ville bli av med när jag började, klådan i hårbotten.

Okej, jag ska prova nu, hur gör jag?
Tar ett ägg och blandar med honung, kletar in i håret och väntar 15 minuter innan jag sköljer ur eller?

Mröff 2008-10-04 19:28

Hur luktar håret när man använder denna metod?

Fortune 2008-10-04 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 22906)
Okej, jag ska prova nu, hur gör jag?
Tar ett ägg och blandar med honung, kletar in i håret och väntar 15 minuter innan jag sköljer ur eller?

Inte kletar in i håret utan masserar (NOGA) i hårbotten. Själva håret behöver man egentligen inte tvätta, det blir konstigt nog rent ändå. MEn massera noga, noga är nog det viktigaste och att sen skölja otroligt noga.. När du tror att du är klar med sköljningen sjölj lika länge till, typ. Och skölj helst med antingen äppelcidervinäger utblandat med vatten 1+ 10 ungefär eller citron och vatten. Jag föredrar citron eftersom jag inte gillar äcv-lukten.

Lycka till!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson