Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Brott och straff (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Kriminella funderingar (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=948)

Mröff 2008-11-30 23:01

Kriminella funderingar
 
Jag hörde just på nyheterna att x antal ungdomar hade gripits och x antal omhändertagits vid demonstration i Lund.
Vad är skillnaden mellan att gripa och omhänderta?

Tänkte om jag skulle ge mig ut på militant demonstration ngn gång.

Kickan 2008-11-30 23:09

Kan man göra det på egen hand?
Hur många krävs för att det skall bli en "aktion" och inte bara... motion?

Christer 2008-11-30 23:16

Ett omhändertagande är helt enkelt inte ett gripande, dock är det ett tillfälligt frihetsberövande!

Man kan bli omhändertagen för en massa saker som inte är direkt straffbara, till exempel ordningsstörande (om man ligger ner i biljetthallen i tunnelbanan blir man sannolikt omhändertagen enligt polislagens §13 om man inte flyttar sig). Även fylla (så kallad LOB) kan man bli omhändertagen för.

Förutom av polisen kan man bli omhändertagen av ordningsvakter och skyddsvakter. Möjligen även av Kustbevakare och andra myndighetspersoner, men dessa har jag extremt dålig koll på.

Christer 2008-11-30 23:18

Jo, i Mröffs exempel är det förmodligen så att demonstranter i någon allmän mening ansetts ha stört orsningen och vägrat skingra sig. Samtidigt kanske de inte har begått något direkt brott, som våldsamt upplopp, misshandel/våld mot tjänsteman eller skadegörelse. Så då vrålar polisen lite käckt i megafon att de är omhändertagna jämlikt PL13 eller annan lämplig § och bussar i väg dem till en plats där de inte anses störa.

Mröff 2008-12-01 00:07

Så jag kan med andra ord lugnt demonstrera vidare, bara jag inte muckar med polisen eller någon ser när jag kletar in bajs på McDonalds fönster.

Miriam 2008-12-01 00:23

En gång när jag var jätteung blev jag jagad av en ridande polis utanför israeliska ambassaden.
Det var efter Sabra och Shatila.

Christer 2008-12-01 00:31

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 31200)
Så jag kan med andra ord lugnt demonstrera vidare, bara jag inte muckar med polisen eller någon ser när jag kletar in bajs på McDonalds fönster.

Nja, polisen gillar ju rena massomhändertaganden, så befinner du dig på fel plats kan du få åka buss även om du inte är demonstrant.

Mröff 2008-12-01 00:35

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 31203)
Nja, polisen gillar ju rena massomhändertaganden, så befinner du dig på fel plats kan du få åka buss även om du inte är demonstrant.

Ja, men så länge jag inte blir gripen för något brott gör det inget.

Svimfärdig 2008-12-01 04:59

Det var då värst vad Christer var familjär med vokabulären och tillvägagångssättet. :o :unsure: :|

Kickan 2008-12-01 06:25

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 31202)
En gång när jag var jätteung blev jag jagad av en ridande polis utanför israeliska ambassaden.

Fick han fatt på dig? Vad gjorde han då? :drool:


Jag tycker också att mröffan lugnt kan gå ut och vara militant på egen hand. Men jag undrar fortfarande hur man skall sticka ut, inte lätt i dagens samhälle. Risken är att ingen märker nåt, om man agerar på egen hand.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson