Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Svampar (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=637)

Kickan 2008-09-15 08:19

Svampar
 
Vilka sorter vågar ni plocka?

Hur tillreder ni dem?

Kickan 2008-09-15 09:00

:mad:

Jo, tänkte bara berätta om hur det är att vara ute i skogen med vana svampplockare. Man vet att de hittat svamp, när det plötsligt är knäpptyst och man inte ser dem förrän man spanar ordentligt. Då ser man dem hukande, eller knäande med arslet i vädret, rakandes rent ett område innan nån annan hunnit dit. Sen blir de plötsligt väldigt sociala, och försöker manövrera sin välfyllda korg på ett diskret sätt.
Men så länge de ger läten ifrån sig har de inte hittat nåt.


Jag utvecklade 2 egna metoder att hitta kantareller.
  1. Ta häng på en van plockare, men håll avstånd. När ni då och då möts slås hundvalpblicken på, utan kommentar. Resulterar i att den vana plockaren nådigt pekar ut ställen.
  2. Lyft på valfri grästuva. Där sitter de små onskefulla gynnarna och försöker gömma sig.

Mröff 2008-09-15 09:04

Jag plockar enbart kantareller, de få gånger jag hittar några.

För massor med år sedan var jag på en svampföreläsning. Den var inte så uppmuntrande, för i slutet sade han som höll i den.

- Kolla på den här svampen, den ser ut som många andra svampar. Äter ni den, märker ni ingenting. Några dagar senare pajar njurarna och ni dör.

Där dog min karriär som svampplockerska. :|

Kickan 2008-09-15 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 19000)
- Kolla på den här svampen, den ser ut som många andra svampar. Äter ni den, märker ni ingenting. Några dagar senare pajar njurarna och ni dör.

Sa han vad den sorten hette?

Mröff 2008-09-15 09:08

Jo, det sade han men det har jag glömt bort. Var väl någon slags skivling, som försökte se snäll ut.

Det var så länge sedan.

Kickan 2008-09-15 09:11

:puh: Plockar inte skivlingar. Såvida de inte ser ut som kantareller.

Mröff 2008-09-15 09:12

Kollade på internet och det måste vara ngn slags spindelskivling.

Om jag råkar ha kantareller hemma smörslungar jag dem och käkar på macka.

Vänlige Viktor 2008-09-15 09:33

Karl Johan, kantarell, gul trumpet och trattkantarell.
Högklassiga och enkla och går inte att ta miste på.

Karl Johan o kantareller hamnar i pannan och i frysen om jag inte käkar upp dom direkt på ugnsmacka, eller till en köttbit.

Trumpeterna o trattisarna torkar jag på tidningar och stoppar i glasburkar.
Tas fram vid tillfälle. Perfekt att ge bort i julklapp (burk med torkade trattisar) till de som inte plockar eller till äldre släktingar som inte längre kan plocka.

Svamp är ju förjävla gott! Godast är utan konkurens Karl Johan.

För några år sedan hittade jag murklor i maj.
En jävla massa murklor.
Dom är ju dock grymt giftiga sägs det.
Jag torkade och sedan när det vart dags kokade.
Å kokade en gång till.
Detta var rejält med 'overkill' sa en kompis, men jag var ändå inte helt säker inombords.
Just denna lilla känsla förstörde måltiden. Det var liksom inte gott att äta en svamp som en gång varit giftig.....
Annars är ju murkelsås fantastiskt gott.

/VV

Ulvena 2008-09-15 10:01

Jag plockar KarlJohan, gula kantareller, trumpetsvamp, höstkantareller, citronskivling, blekt taggsvamp, blodriskor.
Jag torkar trumpetsvamp och höstkantareller, de andra steker jag i smör sen brukar min man snabbt äta upp dem om jag inte hinner före.

skumrask 2008-09-15 10:18

I våra värmländska trakter finns så grymt mycket kantareller att det är overkill att ens ge sig på något annat, en och annan sopp slinker väl med kanske. Ostronskivling och champinjoner kan det ju bli också.

Efter ett tag lär man sig ungefär hur det brukar se ut där de växer, då ställer man in blicken liksom så att den varnar när den får syn på den gula färgen.

Jag brukar antingen smörslunga dem i panna eller förvälla dom, sedan fryser jag in dem i sitt spad, i gamla mjölkpaket.

Och obs, ta vara på renset! De lägger ni på lämpligt ställe, har ni tur självsår de till nästa år.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson