Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Sverige och Utrikes (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Bryr du dig egentligen om vad som sker i mellanöstern? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=992)

Torsten 2008-12-27 15:11

Bryr du dig egentligen om vad som sker i mellanöstern?

Går väl inte en dag utan att det händer något därnere? Likadant dom senaste 30-40 åren tillbaka. Senast i dag måste media naturligtvis pliktskyldigt rapportera om att Israel gör sin femtielfte räd i gazaremsan. Visst börjar det bli tjatigt att media tvångsmatar oss med all skit från den regionen? Orkar vanligt folk ens med att längre bry sig? Eller gråter du dig till sömns varje natt över all skit som sker i omvärlden?:unsure:

Miriam 2008-12-27 15:24

Jo jag bryr mig faktiskt väldigt mycket.Särskilt Israel Palestina frågan.
Jag har inte ätit en Jaffa apelsin eller en Acocado från Carmel någonsin.
Av princip vägrar jag köpa produkter som är tillverkade i Israel tyvärr innehåller min dator prylar från Intel som har fabriker i Israel det grämer mig lite.

Jag har även protesterat mot Irak kriget.
Både nu och det som var 1990.

Torsten 2008-12-27 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 33179)
Av princip vägrar jag köpa produkter som är tillverkade i Israel tyvärr innehåller min dator prylar från Intel som har fabriker i Israel det grämer mig lite.

Varför detta engangemang när det inte verkar att finnas någon lösning? Inte kan du påverka någonting bara genom att bojkotta varor från Israel? Bäst vore väl att vi i civiliserade länder låter länderna i mellanöstern sköta sitt eftersom vi ändå inte kan påverka utvecklingen ett dugg.

Birger 2008-12-27 15:36

Nej jag bryr mig inte, men det är emellanåt väldigt tjatigt på nyheterna om vad dårarna där nere pysslar med. Förhoppningsvis har de någon gång ihjäl varandra helt och hållet.

Miriam 2008-12-27 15:36

Jo men det är ju tack vare att dom inte fått sköta någonting själva som det ser ut så här.

Läs på om hur Staten Israel grundades bla annat.
Läs lite om Iraks historia och vilka som hjälpte Saddam till makten och se vilka som tog i från honom den.

Sven Hedin 2008-12-27 16:13

Jag har en släkting som på sin tid skänkte stora summor till palestiniernas kamp mot den israeliska ockupationen. Ville bara nämna det... :cool:

Torsten 2008-12-27 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 33183)
Jag har en släkting som på sin tid skänkte stora summor till palestiniernas kamp mot den israeliska ockupationen. Ville bara nämna det... :cool:

Tanken var väl god. Men finns det egentligen någon lösning på konflikten? Visst Israel är en konstgord stat påtvingad av UN den tidens FN. Men samtidigt har judarna sina rötter där så vem har rätt att säga att dom är inkräktare? Samtidigt är dom källan till problemen genom att inte ge palestinierna samma rättigheter som judarna varken socialt eller juridiskt. Men med USA i ryggen kan dom fortsätta att bedriva sin egen appartheid utan att omvärlden kan påverka någonting. Men frågan kvarstår. Varför bry sig om olösliga konfflikter?

Kickan 2008-12-27 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 33179)

Miriam!:beer:

Trodde jag var one of a kind, skönt att läsa detta.

Väljer även bort vin från Golanhöjderna.

Sven Hedin 2008-12-27 17:04

Jag har slutat köpa kosherslaktat.

sås på slipsen 2008-12-27 17:24

Jag använder varken tvål eller lampskärmar längre. :hitler:

Miriam 2008-12-27 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 33186)
Tanken var väl god. Men finns det egentligen någon lösning på konflikten? Visst Israel är en konstgord stat påtvingad av UN den tidens FN. Men samtidigt har judarna sina rötter där så vem har rätt att säga att dom är inkräktare? Samtidigt är dom källan till problemen genom att inte ge palestinierna samma rättigheter som judarna varken socialt eller juridiskt. Men med USA i ryggen kan dom fortsätta att bedriva sin egen appartheid utan att omvärlden kan påverka någonting. Men frågan kvarstår. Varför bry sig om olösliga konfflikter?

Jo men så vitt jag vet funkade det relativt bra där borta innan FN bestämde sig för att ge bort ett land dom inte ägde pga sitt dåliga samvete.

Att mejja ner palestineriers hem med bulldozer för att ge landet till judar kan aldrig bli rätt i min bok.
Det som skedde i sabra och shatila kan heller aldrig bli rätt.
Ariel Sharon är en folkmördare.
Förintelsen var fruktansvärd men två fel kan aldrig bli ett rätt.

Miriam 2008-12-27 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 33187)
Miriam!:beer:

Trodde jag var one of a kind, skönt att läsa detta.

Väljer även bort vin från Golanhöjderna.

Det gör jag också.
Ett tips köp inte tamponger från apoteket även dom är tillverkade i Israel.

Kickan 2008-12-27 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 33186)
samtidigt har judarna sina rötter där

För den som tror på det är svaren ingalunda självklara för det.
För dem som inte tror på det faller alltsammans ihop som ett patetiskt korthus.

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 33191)
Det gör jag också.
Ett tips köp inte tamponger från apoteket även dom är tillverkade i Israel.

Taken.

Mröff 2008-12-27 20:10

Jag är extremt brydd om vad som sker i Mellanöstern.

Torsten 2008-12-27 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 33203)
Jag är extremt brydd om vad som sker i Mellanöstern.

Ja visst är det jordens skithål?
http://tinypic.com/k9dv7

Mröff 2008-12-28 13:40

Jag är väldigt ledsen idag över situationen i Gaza, och civilbefolkningens lidande under Israeliska flygattacker...:(

Svimfärdig 2008-12-28 13:51

Njet, jag bryr mig icke! Har nollkoll på vad som sker där och varför. Vet inte ens vad som händer i min omedelbara närhet. Det är och kommer alltid förbli synd om civila som lider oavsett var dom befinner sig. Mer än så känner jag inte...

Ulvena 2008-12-28 22:59

Ja, jag bryr mig rätt mycket fakiskt och har väldigt svår för staten Israel, jag avskyr deras sätt att bete sig mot palestinierna, deras sätt att ockupera mark och deras eviga tjatande om WWII.
Att de blev utsatta för förintelse gör inte att de har rätt att göra detsamma.
Att de israeler jag lärde känna i Warszawa var dumma i huvudet gör inte att jag stödjer deras sak mer.

Sven Hedin 2008-12-28 23:04

:)

Gullan 2008-12-29 08:52

Jag både bryr mig och inte. Israelerna är ett jävla pack. Punkt. Men jag är samtidigt skitless på all bevakning av Gaza och allt som händer där och bläddrar eller surfar förbi allt som står om bombningarna.

sås på slipsen 2008-12-29 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 33408)
Jag både bryr mig och inte. Israelerna är ett jävla pack. Punkt. Men jag är samtidigt skitless på all bevakning av Gaza och allt som händer där och bläddrar eller surfar förbi allt som står om bombningarna.

*highfive*

Torsten 2008-12-29 11:51

Det enda som berör mig är bilder på döda och skadade barn. Vad har dom gjort för ont? Men Hamas taktik är ju att blanda sig med kvinnor och barn för att avskräcka för attacker. Dessutom vägrar dom att ta emot hjälp av någon anledning.:mad:

Mröff 2008-12-29 12:48

Tja, statistiken över döda talar väl för sig själv.

På en israel har 300 palestinier i Gaza dött.

Hamas är fö också galna, som inte tar emot hjälp för sårade av t.ex. Egypten.

skumrask 2009-03-11 19:16

Israeler är mycket riktigt ett jävla otrevligt pack, de är ökända och ibland portade på vissa turistställen och flygpersonalen hatar dem.

I thailand fanns det tom skyltar utanför restauranger där det stod NO Israelis.
Så där har de för sin apartheid.

Araber är mycket trevligare att ha att göra med, visst händer det att de bajsar på golvet och torkar sig på hotellgardinen men de dricksar rejält också!

Svimfärdig 2009-03-12 00:23

Mellan brösten? Mellan Östen? Vem bryr sig? :rolleyes:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson