![]() |
I vilka länder har ni varit i?
Intressant att veta vart alla har varit någonstans.
Själv har jag varit i följande länder under mina år. Danmark, Tyskland, Holland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Serbien, Spanien, Frankrike. Det är väl de länderna som jag kommer på nu. |
Ryssland
Australien Polen Estland Ungern Danmark England Norge Åland (Finland?) Tyskland Holland Frankrike Portugal Spanien Swärje Schweiz Österrike De flesta flera gånger. Och såvitt jag minns har bara två eller max tre av tripparna varit i nöjessyfte. |
Citat:
|
Citat:
|
Hmm..
Ca 30 länder enligt en travel-tjänst på facebook. |
Sverige
Finland (inkl. Åland) Norge. Jag leder. :D |
Första inlägget...
Finland Norge Danmark Tyskland Österrike Schweiz Frankrike Spanien Italien Vatikanstaten Monaco Luxemburg Grekland Holland Polen Tjeckien Kroatien Egypten |
Då skall vi se:
Finland Norge Danmark Sverige Estland Holland Belgien Storbritannien Frankrike Grekland Italien Vatikanen Spanien Israel Västbanken/Palestina Egypten Tunisien Oman USA Jamaica Tja...kanske på ngt fler ställe också. Asien är dock en vit fläck liksom sydamerika och "nya europa". |
Finland
Norge Danmark Spanien Portugal Italien Monaco Franrike Holland Belgien Tyskland Österrike Schweiz Jugoslavien Ungern England Grekland Lettland Östtyskland Vatikanstaten |
Jag gör ett försök men jag vet att jag kommer missa nåt land.
Norge Danmark Finland Island Storbrittannien Frankrike Spanien Andorra Luxemburg Belgien Tyskland Österrike Schweiz Polen Ungern Holland Tjeckien Slovakien Slovenien Kroatien Serbien (eller det hette Jugoslavien när jag var i Belgrad) Italien Vatikanstaten Monaco Grekland Turkiet USA Nya Zealand Australien Tahiti Nya Caledonien Indonesien Malaysia Singapore Dominikanska Republiken Senegal Jag har bergis glömt nåt land men sådär på ett ungefär i allafall, det är rätt många faktiskt. |
Jösses... :o
|
Citat:
När det hette Jugoslavien var det också huvudstad. Vad tyckte du om Belgrad? |
Citat:
Jag gillade inte Belgrad något vidare, det var 1985 jag var där, stannade 2 nätter på ett rätt mediokert hotell. Det var väldigt mycket öststat på den tiden, är säkert mycket bättre idag. |
Slår man på skrytmode så har jag enligt tripadvisor:
I've pinned 147 cities in 38 countries Fast hälften av dessa är säkert skidorter i alperna och jag har räknat varenda land om jag så sneddat över gränsen för att komma till ett annat..:D |
Jag har inte varit och åkt i så många länder ser jag. Det måste jag se till att åtgärda... nästa år. :cool:
Sverige Danmark Norge Finland Estland Frankrike Spanien Italien Grekland Cypern Turkiet Tjeckien Ungern USA Mexico |
Citat:
Jag har nog varit i ett tiotal länder. Jag ska räkna igenom och ber att få återkomma i frågan. |
Citat:
Jaha, men är inte du en öst-stats tjej? Med tanke på ditt namn då. Trodde du skulle uppskatta det :D. |
Citat:
:) |
Europa: Norge, Danmark, Finland, Estland, England, Tyskland, Österrike, Grekland, Spanien, Portugal, Italien, Frankrike, Nederländerna, Cypern, Tjeckien.
Andra delar av världen: Vietnam, Thailand, USA. |
Visste att jag glömt nåt land.
Thailand har jag varit i också, i 3 dagar och har ingen som helst lust att åka tillbaka och Cypern glömde jag med. |
Ungefär så här tror jag:
Sverige Norge Danmark Tyskland (trevliga toaletter där, med en hylla som korvarna hamnar på så att man lättare kan studera dom) Ungern Österrike Schweiz (enda gången jag bajsat i en sån där ståbaja som nästan ser ut som en duschkabin) Italien Monaco, är det ett riktigt land förresten? :unsure: (jag minns att jag kissade i en liten park bakom ett hotell) Frankrike (På korsika var jag vid ett tillfälle tvungen att bajsa på en toastol som saknade sittring) Spanien Storbritannien Grekland |
Ah, en kukmätartråd... :rolleyes:
82 städer i 21 länder. Belgien. Cypern. Danmark. England. Estland. Finland. Frankrike. Island. Malta. Nederländerna. Norge. Polen. Spanien. Tjeckien. Thailand. Turkiet. Tyskland. Ungern. USA. Österrike. |
Visst en rejäl kukmätartråd och jag befarar att Ulvena vinner... som ingen har. Hur blir det då med manligheten?
Förresten fick jag höra att vi kanske ska tillbaka till Genua. Det är 19 grader där nu. Fast just, just nu är det inte aktuellt. Och in i november känns det inte optimalt så det kanske inte blir förrän till våren. Och då ska det baske mig inte regna igen. :mad: |
Citat:
Kudos till dem som har rest så mycket dock, resor är egenutvecklingens A och O. |
Citat:
|
Jag vill be att få påpeka att hela kvinnan är en stor stake. Så karlar förlorar alla kukmätartrådar per automatik...:peka:
Min stake är 175 cm lång... |
Jag har aldrig mätt min stake men en gång mätte jag mina könshår. Det längsta var 7 cm.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Förresten, är rökat bättre på Jamaica än här hemma? :) |
Jag har hakat upp mig på trådtiteln sen jag läste den första gången, först nu kom jag på vad som var felet. Det är ett I för mycket. :kaffe:
|
Citat:
2) Jag röker ju inte själv. Det måste emelllertid varit starkt, då jag somnade av passiv rökning på en reggaekonsert. Körde mest isiga paraply-romdrinkar, och de var av god kvalitet. |
Jag vill aldrig åka till Australien. Annars är oceanien den enda världsdel jag inte varit i. New Zeeland skulle jag inte ha något emot att knäcka dock.
|
Vilka länder har du varit i och vilka erfarenheter?
Själv är jag inte särskilt berest men är sugen på nya resmål. Hittills bara Prag Budapest Bornholm (underbar sommarö) och Grekland. Helsingfors eller Åbo är väl inte direkt mer än som att åka djurgårdsfärjan? Vilka länder har du besökt och hur var det? (OK Ulvena ligger väl i en egen klass):kaffe:
|
Hmm nu ska vi se vart jag har varit.... *räknar på fingrarna*
I Oslo, Åbo, Vasa, Helsingfors och en liten stad i Danmark som jag inte kommer i håg namnet på men man åkte färja från Göteborg dit och så var man några timmar innan båten gick hem :skamsen: Förutom det har jag varit i Tallin, St Petersburg, Narva, Wien, Budapest, Bukarest, Chestochowa, Oradea, Tirgu Mures, Berlin, Prag och i Teresienstadt Jag har även åkt tåg från Budapest till Bukarest med TEE (Trans Europe Express) genom Karpaterna vilket var en upplevelse, speciellt om man som jag bara på trots lyssnade på Kraftwerk och just låten Trans Europe Express :tihihi: Hmm vad har man lärt sig då? :hmm: Jo bla tålamod, känna andra kulturer, lärt sig historik kring olika platser osv Narva med krigsskådeplatsen och Teresienstadt satte verkligen historien i gungning på olika sätt. Theresienstadt eller Terezin ligger 7 mil utanför Prag och var det första stället man kom till innan man blev fraktad vidare till de olika dödslägren. Det var också där man filmade de tyska propagandafilmerna. Stället var en enda museistad nu där man fick gå in i apoteket, sjukstugan, arbetslägret med grinden Arbeit mach frei och den stora kyrkogården med alla korsen och stenarna av de döda samt se kremeringsugnarna som mot slutet av kriget gick varje dag. Mot slutet av kriget forslades man ju inte till dödslägren pga att de var överfulla utan folk fick stanna kvar i Theresienstadt tills de stupade. http://sv.wikipedia.org/wiki/Theresi...ionsl%C3%A4ger) http://susning.nu/Theresienstadt http://history1900s.about.com/od/the.../a/terezin.htm Virtuellt besök i Theresienstadt: http://history1900s.about.com/librar...t/aa012599.htm |
Vi har en sån tråd, dock inte så mycket med erfarenheter av de olika länderna.
http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=819 :) |
Finland - OK
Norge - Bättre än hemma. Danmark - Nja.. Spanien - Skit Portugal - Skit Italien - Nja... Monaco - OK Franrike - OK Holland - OK Belgien - Vet inte riktigt. Tyskland - Jösses vad bra! Österrike - Helt fantastiskt! Schweiz - Underbart! Jugoslavien - Tja... Ungern - OK England - OK Grekland - Skit Lettland - Dra åt helvete ett sånt skitställe! Östtyskland - Jättebra. Vatikanstaten - Rent, snyggt och en hel del att se på. |
Citat:
|
Citat:
Hmm det här verkar spännande. Du gillar inte de Spanien, Portugal och Grekland och inte riktigt Belgien heller som jag förstår det. Fram med mer info om varför du inte gillar dem eftersom folk verkar ju åka till dessa länder på semester, även om jag inte gjort det :) |
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson