Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Farbror Barbro och Sofi Fahrman (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Hur mycket bränner ni på rena nöjen? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=764)

skumrask 2008-10-09 18:45

Hur mycket bränner ni på rena nöjen?

Hur stort är ert nöjeskonto? Med nöjen avses upplevelser som konsumeras och alltså inte finns kvar efter transaktionen, alltså i form av kul hemelektronik, kläder och dylikt.

Bio, krogbesök, inträden av olika slag, systembolagsinköp om det rör sig om dryckjom för omedelbar konsumtion i festsammanhang och dylikt. Resor funkar, men då får man ju försöka slå ut det på hela året då man konsumerar väldigt mycket under just resor.

skumrask 2008-10-09 19:07

7-10.000 lätt, ibland mer dessvärre. Jag måste ha hål i fickorna.

Miriam 2008-10-09 19:14

Ungefär en tusenlapp i månaden om man inte räknar cigg skulle vilja bränna mer man jag har ju två iglar här hemma som kostar en hel del.

För cigg räknas inte eller hur? För räknas cigg blir det några hundra till.

Ulvena 2008-10-09 19:15

Svår fråga tycker jag.
Förut kunde jag utan problem bränna väldigt mycket pengar på sånt jag ville ha, utan att titta på priset.
Just nu är jag satt under hård ekonomisk press så, jag försöker att inte ge efter för "vill-ha"-känslan.

skumrask 2008-10-09 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 23769)
För cigg räknas inte eller hur? För räknas cigg blir det några hundra till.

Nej cigg och snus räknas nog inte. Om du inte kryddar tobaken med något annat..

Hårfällerskan 2008-10-09 19:24

Jag hoppas innerligt att det jag röstat på är sant, alltså att jag slösar mindre än 1500:-/mån, för studiebidraget är ju inte på mer än 2500 och trots att jag nu inte har någon hyra att betala handlar jag en del mat.

Förra året när jag fick nästan 6000:- i studiemedel retroaktivt brände jag det på en vecka. När jag spelade Bundesliga och fick lönen i en klumpsumma gick också där tiotusentals kronor åt helvete på någon obscent kort tid.

Nu fick jag deja vu om att jag redan berättat detta i en tråd. Ta det verkligen inte som skryt i såna fall, jag skäms otroligt över min dåliga pengakontroll :skamsen:

skumrask 2008-10-09 19:37

Det är väl inget skryt även om du skrivit det förrut?:unsure:

Ser ingen stor storhet i att bränna massa pengar, mer än att man kanske bidrar till lite arbetstillfälle inom servicesektorn. typ så.

Pomperipossa 2008-10-09 19:45

Under 1500:-

Musik och film laddar jag ner, bio går jag sällan på. Det nöje jag spenderar mest pengar på är restaurangbesök och öl på krogen. Kläder köper jag vid behov, så det kan gå månader utan inköp.

skumrask 2008-10-09 19:46

Oj herregud så ni röstar. Ser ut som jag kan hålla en hel norrländsk avflyttningsbygd flytande ett halvår. Inklusive gästarbetare då förvisso.

Mröff 2008-10-09 19:48

Jag bränner knappt något. Har ju så jävla usel sjukpeng.

Men snart blir det ändring på det...:veryhappy:

Däremot märker man att det inte behövs brännas så mycket eg. (gud vad jag låter klok som en uggla)

Miriam 2008-10-09 19:49

Jamen det är väl bra bränn pengar ha roligt om du har råd.
Inte fan gör pengarna någon glad på banken.

Det säger jag alltid till mina barn ha roligt skaffa minnen ,res, gå ut på krogen och handla onödiga saker för den dagen kommer när man måste vara förståndig.

skumrask 2008-10-09 19:59

Jag behöver ju inte vara så värst förståndig och inte särskilt oroad heller, har inte så höga fasta kostnader. Ser det som att jag investerar i mig själv, genom att ha roligt så ofta som möjligt. Det kommer jag att bli en bättre människa av såsmåningom. Såsmåningom blir det väl någon småtting att slösa på istället, och då tänker jag inte vara någon förälder som inte levt färdigt.

CodeMAN 2008-10-09 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 23770)
Svår fråga tycker jag.
Förut kunde jag utan problem bränna väldigt mycket pengar på sånt jag ville ha, utan att titta på priset.
Just nu är jag satt under hård ekonomisk press så, jag försöker att inte ge efter för "vill-ha"-känslan.

+1.

Förut (innan jag blev en aningens fattig) så kunde jag bränna myyyycket pengar på alkohol, en nota på 800-1000 kr per kväll (enbart på vad jag hade druckit själv) var inte alls ovanligt. En middag på en fin restaurang, och vipps hade jag blivit av med 2000-2500 på en kväll.

Mröff 2008-10-09 20:05

Jag är en ölgumma, så kostnaderna för en helkväll brukar inte bli alltför dyra för mig.

Kanske 5-600 kr om jag brakar på och bjuder på några också.

Storpotäten 2008-10-09 21:40

Jag har brännt över 70000:- på en månad:peka:

det är fan inte klokt men det är faktiskt sant:tihihi:

Fortune 2008-10-09 22:32

Betydligt mindre än 1500:- Skulle tro att 1500 räcker nästan ett helt år till mig och nöjen, visserligen köper jag öl nästan varje månad men sällan för mer än en hundring, ungefär. Krogen besöker jag nästan aldrig numera. Några andra nöjen har jag inte.

Herrguuu så tråkig jag låter. :rolleyes:

Christer 2008-10-09 23:22

Jag lägger det mesta av min inkomst på vin, kvinnor och sång. Resten slösar jag bort. Eller hur man säger.

Näe, jag unnar mig en pizza till middag ibland. Andra nöjen har jag inte.

Mröff 2008-10-09 23:24

Dessutom köper du den äckligaste pizzan...den med banan på...::blä:
På gränsen till självplågeri.

Christer 2008-10-09 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 23868)
Dessutom köper du den äckligaste pizzan...den med banan på...::blä:
På gränsen till självplågeri.

Japp. Det får nog bli en sådan till middag i morgon, det är ju ändå fredag. :)

Pomperipossa 2008-10-09 23:41

Banan och curry-pizza är mumsigt. :)

Christer 2008-10-09 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av Pomperipossa (Inlägg 23881)
Banan och curry-pizza är mumsigt. :)

Det är du och jag mot resten av Obsklassen Pomperipossa. :yes:

Pomperipossa 2008-10-10 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 23884)
Det är du och jag mot resten av Obsklassen Pomperipossa. :yes:

We shall overcome!

elbastardo 2008-10-10 02:59

OT: Förr var det mycket mer, nu är det max fem liter per månad!

Gullan 2008-10-10 06:51

Jag har faktiskt ingen aning men jag vet att det varierar stort. Nästa år kommer jag att resa för en hysterisk massa pengar. Krogen går jag i princip aldrig på, AW en-två gånger i månaden. Så, inte en susning och jag har heller ingen större lust att ta reda på det heller. Det förtar en stor del av själva nöjet och njutningen.

sås på slipsen 2008-10-10 07:34

Få se...allt som inte är boende är väl nöjen? :unsure:
Fast det är ju rätt roligt det också..
Blir inte lätt det här.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson