![]() |
Fortunes honungsschampoo [utbruten tråd /mod]
Citat:
Jag slutade använda schampoo i april och har sluppit klåda och torr hårbotten sen dess och det är jag så nöjd och glad över så jag tänker aldrig mer använda schampoo. Det är väl lika bra att jag berättar att jag tvätar håret med honung och ägg eller honung och balsam (det billigaste som finns på marknaden skulle jag gissa, Euroshopper, eftersom det är utan silikon.) istället. |
Citat:
Blandar honung och ägg? Hur blir det rent av det?:unsure: |
Citat:
Har man fet hårbotten kan an använda bikarbonat och honung eller bara ägg. Och ja, det blir rent. Och det håller sig renare längre än med schampoo när hårbotten väl vant sig vid att producera sitt normala fett. |
Citat:
|
Citat:
Här finns massor att läsa om metoden: http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409-1.html |
Citat:
Det måste jag ha i mitt hår om det inte ska se platt och stripigt ut. |
Citat:
Näe helst ska man ju inte det men jag använder ibland lite gel. Men faktum är att håret blir så annorlunda när du slutar med schampoo att du faktiskt inte vet om du behöver andra produkter. Dessutom kan an göra mycket själv av vanliga livsmedel och använda istället för köpta produkter. Jag använder normalt aloe gel som gel i håret men nu är det slut så då blir det ibland vanlig gel. Kanske ska påpeka att jag oftast inte använder någonting men när jag har blött hår och ska åka bil så har jag i lite gel eftersom håret blir så himla elektriskt av bilvärmen. I den tråden du fick länken till finns länkar i ts till bl.a en tråd med recept och där finns ett recept på hemgjord spray vet jag. Och en sak kan jag lova, ditt hår kommer inte att se platt ut efter att du har använt den hrä metoden ett tag. Antagligen inte stripigt heller. De flesta sm skriver i den där tråden har nog blivit lite maniska och använder sig av metoden av helt andra anledningar än vad jag gör så att jag ibland använder produkter som de inte gör bryr jag mig, faktiskt, inte så mycket om eftersom jag har blivit av med det jag ville bli av med när jag började, klådan i hårbotten. |
Citat:
Tar ett ägg och blandar med honung, kletar in i håret och väntar 15 minuter innan jag sköljer ur eller? |
Hur luktar håret när man använder denna metod?
|
Citat:
Lycka till! |
Citat:
|
Citat:
|
Okej, nu har jag smetat in det i huvudet, det svider och kliar som bara den.
Hade bara balsamvinäger hemma och citron så jag provar att skölja med det om 15 minuter. |
Så du provar i detta nu..:D
|
Citat:
Japp, huvet är fullt av ägg och honung, ska sköljas ur strax före 20, sköljvattnet är laddat och klart. :yes: |
Spännande...men om jag skall testa behöver jag ngt recept på hårbalsam också.
Mitt hår blir ett tråkigt trassel annars. |
Citat:
Får man inte använda balsam efter, hur ska man då kunna kamma ut håret? :unsure: |
Citat:
|
Jag vet inte, men om det är en sådan där metod utan artificiella produkter borde det väl finnas balsam också. Eller också kanske ingrediensernai schampoot funkar som balsam...
Kolla...:unsure: |
Citat:
Nej man behöver inte använda balsam efteråt. Och ska ju helst inte heller men det gör du ju som du vill med men effekten blir inte densamma. |
Citat:
|
Citat:
Jag fuskar med det och borstar oftast ut det blött men det funkar jättebra, trots att jag tvättar med honung och ägg. Och ingen balsam. HÅret blir helt annorlunda än när du tvättar med schampoo.Kan´ske inte första gången men så småningom iaf. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Håret är nu sköljt med utblandat vatten enligt alla anvisningar, jag var tvungen att ta lite balsam i annars hade det inte gått att kamma ut alls.
Nu ska vi se hur det känns när det torkar, jag tog ingen mousse i och det får självtorka. Fortsättning följer...... |
Kliar det inte i natt får det godkänt, just nu kliar det inte men håret är inte torrt ännu heller.
|
Citat:
|
Varför blandar de i en massa silikoner och jox i schampot så man blir sjuk då? :unsure:
Testar man inte grejorna innan man säljer det? :( |
Citat:
|
Ulvena: Hur blev håret? :unsure:
|
Citat:
*bump* Uuuuuulveeeeenaaaaaaaaaaaaaa!!!!! |
|
Ja, det blev väl okej.
Efter första gången tyckte jag mitt eksem kändes lite bättre men så gjorde jag om det i morse och det har kliat väldigt mycket idag så jag tror inte det är något jag kommer fortsätta med, kanske som en hårinpackning nångång men inte i stället för vanlig hårtvätt. Dessutom är det ett rätt mycket knöligare sätt att tvätta håret på än det traditionella och balsam var absolut nödvändigt men jag tog bara i det längst ut i topparna och inte i hårbotten. |
Citat:
I den tråden du fick länk till, eller egentligen i en av dom det länkas till i den tråden, finns ett recept på en superbra inpackning. Skickar med receptet ifall någon vill testa: 4 delar balsam 1 del honung 1 del aloe vera gel Värm i micron några sekunder tills det blir varmt, applicera sen i torrt eller vått hår (särskilt i topparna). Täck håret med duschmössa/plastpåse/platsfolie/vadsomhelst och låt det sitta i så länge du orkar (från 30 minuter till hela natten), skölj NOGA. Shamponera INTE! |
Citat:
|
Citat:
|
Nu har jag provat lite allt möjligt med ägg, ickesilikonbalsam, honung, Aloeveragel.
Jag märker ingen skillnad tyvärr, fört fick jag för mig att eksemet kliade mindre men det var kortvarigt. Sen undrar jag om det där med silikon, på Apoteket säljs det en kräm mot torr hårbotten den innhåller ett ämne som slutar på -cone. Finns det några studier på att silikon är dåligt för hårbotten eller är det bara vad som skrivs på Familjeliv och vad ett fåtal personer tycker som räknas som sant i de här resonemangen?:unsure: |
Citat:
Får fortsätta sen. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson