Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Farbror Barbro och Sofi Fahrman (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Snart dimper årets feta IKEA katalog ner i brevlådan (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=415)

Torsten 2008-08-15 15:55

Snart dimper årets feta IKEA katalog ner i brevlådan

Själv skyr jag ikeas skräp som pesten. Hatar att stå där med en sexkantnyckel en obegriplig ritning och ofta skruvar som fattas och en tjatig sambo flåsande i nacken. Vad har du för erfarenheter av Ikea och deras prylar?

Sven Hedin 2008-08-15 16:09

Att ett besök på IKEA aldrig kan vara roligt, ifall man inte skall flytta till sin första lägenhet, och att det alltid är förenat med äckligt knöande, vidriga köer och parkeringsplatser som ligger längst bort. Jag avskyr verkligen att åka till dit, men de få gånger jag ändå måste göra det så försöker jag få till det så att det inte är dåligt väder, nära de senaste löne eller bidragsutbetalningarna eller på annat sätt bäddat för att någon annan skall tänkas vilja åka dit roa sig.

Det är snabbt ut och snabbt in, men ifall det inte är vansinneskö så brukar jag ändå passa på att ta mig ett par korvar.

Ulvena 2008-08-15 16:13

Jag älskar IKEA, kanske inte fullt lika mycket här som jag gjorde när jag bodde i Warszawa.
Helst ska man åka dit på veckodagar när andra jobbar och bara gå runt och titta och känna på deras saker, köpa servetter och små fiffiga grejor som man bara måste ha.

Mröff 2008-08-15 16:13

Åker man på vardagar är det ingen trängsel för det mesta. Jag gillar att strosa omkring på IKEA, men inte på lördagar eller söndagar. Varmkorven för 5 kr är pricken över i:et.

Sven Hedin 2008-08-15 16:17

Har du testat den franska? Jag har aldrig kommit mig för att göra det, men pizza-slicen var inget vidare utan smakade mest som deg med oliver.

Torsten 2008-08-15 16:25

Visst är deras köttbular rätt goda? Sonen älskar dom och inte snålar dom heller.

Mröff 2008-08-15 16:25

Här kan man inhandla förpackningar med pizza-slice att ta med sig hem. Sedan finns en hörna med godis och mat vid utgången, som är svår att inte gå in i. Med t.ex. sådana där megaförpackningar med olika sorters toblerone.

Själv traskar jag alltid in i fyndhörnan. Sist hittade jag en av deras dyraste sängar för halva priset. Perfekt, eftersom jag var ute efter just en säng den gången.

Sven Hedin 2008-08-15 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 11826)
Visst är deras köttbular rätt goda? Sonen älskar dom och inte snålar dom heller.

Jag har faktiskt aldrig ätit där uppe i serveringen, men varenda gång jag har gått förbi så har det slagit mig hur gott det ser ut och hur rikliga portionerna tycks vara.

Torsten 2008-08-15 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 11832)
Jag har faktiskt aldrig ätit där uppe i serveringen, men varenda gång jag har gått förbi så har det slagit mig hur gott det ser ut och hur rikliga portionerna tycks vara.

Kanske därför alltid PRO har möte utanför gratisbussen vid gallerian?

Sven Hedin 2008-08-15 16:58

gratisbussen?

Torsten 2008-08-15 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 11836)
gratisbussen?

Här i Sthlm går det gratisbussar ganska ofta till IKEA. Har ni inte den servicen i götet?

Sven Hedin 2008-08-15 17:32

Ingen aning... Det måste vara som en sån där shoppingesa till Flensburg.

Torsten 2008-08-15 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 11836)
gratisbussen?

Ähä bara en lyx för stockholmare eller?:innocent:

Ulvena 2008-08-15 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 11841)
Ähä bara en lyx för stockholmare eller?:innocent:

Såna där gratisbussar till IKEA hade de t.o.m i Warszawa.

skumrask 2008-08-15 19:43

Sådan U-hjälp har vi inte i Göteborg, men jag förstår den ekonomiska nödvändigheten av det i underutvecklade regioner som Polen och Stockholm:p

CodeMAN 2008-08-15 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av skumrask (Inlägg 11845)
den ekonomiska nödvändigheten

Den ekonomiska nödvändigheten heter "avstånd", ett typiskt storstadsfenomen... ;) Trots att det finns, inte en, utan två IKEAor så tar det evigheter att åka till dem pga. dåliga kommunikationer. Fit*or... :mad:

Jag hamnade i övrigt på IKEA förförra lördag, utan att tänka på att det var en lördag. Så snart jag gick in så fattade jag direkt att det var ett typiskt "Hotel California"-fall. Veni, vidi, men ingen vici. :\

Mröff 2008-08-15 19:54

Det är ju bara att följa den snitslade vägen genom varuhuset, så kommer du till kassan till slut.

Slappna av Cody och följ med strömmen...:kaffe:

CodeMAN 2008-08-15 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 11848)
Det är ju bara att följa den snitslade vägen genom varuhuset, så kommer du till kassan till slut.

Slappna av Cody och följ med strömmen...:kaffe:

Det finns ingen ström, bara springande barn och kundvagnar utan tillhörande kunder. Ska man ta sig ut på ett effektivt och snabbt sätt så måste man trampa på alla barn och knuffa omkull vagnarna. Vilket jag självklart inte gjorde. :innocent:

Mröff 2008-08-15 20:01

Det är väl roligt när människor kan samlas, och ha roligt med plånboken i högsta hugg.

På IKEA är det ofta mer drag än på en musikfestival.

skumrask 2008-08-15 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 11847)
Den ekonomiska nödvändigheten heter "avstånd", ett typiskt storstadsfenomen... ;) Trots att det finns, inte en, utan två IKEAor så tar det evigheter att åka till dem pga. dåliga kommunikationer. Fit*or... :mad:

Jag hamnade i övrigt på IKEA förförra lördag, utan att tänka på att det var en lördag. Så snart jag gick in så fattade jag direkt att det var ett typiskt "Hotel California"-fall. Veni, vidi, men ingen vici.

skumrask 2008-08-15 20:04

Har ni bara två IKEA?:o

Här finns det minsann tre IKEA-varuhus, och de ligger jättelångt bort, för att de skall ha råd med markhyran gissar jag.

Men jag antar att köpkraften är mer begränsad däruppe i norr, finns väl helt enkelt inte kundunderlag..

Mröff 2008-08-15 20:12

Va?

Finns det tre IKEA i Göteborg. Jag har bara sett ett enda. På vägen mellan Gbg och Kungsbacka. Var ligger de andra?

Det här är en prestigefråga. Stockholm måste nu skaffa fyra IKEA...minst.

CodeMAN 2008-08-15 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 11870)
Var ligger de andra?

Jag har mina aningar... :rolleyes:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%B6m

skumrask 2008-08-15 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 11870)
Va?

Finns det tre IKEA i Göteborg. Jag har bara sett ett enda. På vägen mellan Gbg och Kungsbacka. Var ligger de andra?

Det här är en prestigefråga. Stockholm måste nu skaffa fyra IKEA...minst.

Hade visst fel, hör och häpna (det händer ju sannerligen inte ofta).
Vi har tydligen bara två, ett i Kållered och ett i Bäckebol. Tydligen annekterade jag helsingborg i bara farten.

Så ni kan pusta ut ett tag till..

Ulvena 2008-08-15 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av skumrask (Inlägg 11894)
Hade visst fel, hör och häpna (det händer ju sannerligen inte ofta).
Vi har tydligen bara två, ett i Kållered och ett i Bäckebol. Tydligen annekterade jag helsingborg i bara farten.

Så ni kan pusta ut ett tag till..

:puh:

:D

Mröff 2008-08-15 21:08

Fy fan vad skönt att höra...:puh:

Sven Hedin 2008-08-15 21:11

Ja fy fan...tänk om jag hade varit tvungen att åka ut till typ Partille för att titta på den IKEA-anläggningen också.

Gullan 2008-08-15 21:12

Jag gillar IKEA jättemycket. Hoppas att vi får katalogen, har reklam undanbedes på postlådan.

IKEAs gräddsås i påse är riktigt god, rekommenderas.

Mröff 2008-08-15 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 11937)
Ja fy fan...tänk om jag hade varit tvungen att åka ut till typ Partille för att titta på den IKEA-anläggningen också.

Är det inte vid IKEA i Kållered de har den där husvagnsaffären med en husvagn på taket?

Sven Hedin 2008-08-15 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 11941)
Är det inte vid IKEA i Kållered de har den där husvagnsaffären med en husvagn på taket?

Jo, det är precis där den ligger... Vagnen står kvar på det där stativet, och vad jag kunde bedöma så var den fortfarande i alldeles lagom skick. :)

Ulvena 2008-08-15 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 11938)
Jag gillar IKEA jättemycket. Hoppas att vi får katalogen, har reklam undanbedes på postlådan.

IKEAs gräddsås i påse är riktigt god, rekommenderas.

Vi får ses och gå på IKEA helt enkelt.:D
IKEA är underbart bra, tänk att kläcka en sån idé, det gör mig grön av avundsjuka.
Maten där är god och riklig med, i Warszawa brukade vi åka dit för att äta räksmörgåsar och köpa köttbullar samt svensk choklad.

Mröff 2008-08-15 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 11946)
Jo, det är precis där den ligger... Vagnen står kvar på det där stativet, och vad jag kunde bedöma så var den fortfarande i alldeles lagom skick. :)

Den glömmer man inte i första taget. Husvagnsvenssons eminenta butik.

Sven Hedin 2008-08-15 21:20

Den bästa i sitt slag.

Mröff 2008-08-15 21:24

Håller med fullständigt. Undrar när deras höstkollektion kommer ut.

OnT: Det går att läsa hela IKEA-katalogen på intääänet....:o

Sven Hedin 2009-01-11 15:35

Här är den, husvagnen.

http://i41.tinypic.com/2ykba6t.jpg

Mröff 2009-01-11 17:29

Det är en fantastisk installation, som jag tittat på många gånger när jag åkt förbi...:w00t:

Kickan 2009-01-11 18:55

Jag tror inte IKEA-katalogen delas ut längre. Man får visst gå in på hemsidan och beställa den.

Ulvena 2009-01-11 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 34770)
Jag tror inte IKEA-katalogen delas ut längre. Man får visst gå in på hemsidan och beställa den.

Är det sant!!!??

Ur led är tiden. :cry:

Sven Hedin 2009-01-11 19:49

Jag har en liten låda i källaren med äldre IKEA-kataloger som jag samlade ihop för säkert femton år sen. Jag tänkte att det kunde vara kul att titta i, och med lite tur, jag har alltså inte öppnat den sen jag ställde ner den, så kan det kanske finnas några ändå äldre där nere.

*tassar ner i källaren för att få mig lite nostalgi till livs*

Svimfärdig 2009-01-11 21:54

Hatar kataloghelvetet. :tunga:
Vi lägger ner IKEA tycker jag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson