Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   matlagningsfrågor (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=210)

Storpotäten 2008-10-20 19:12

mmhm här kommer ett tips från en som har sålt korv i sina dar...

koka upp vatten och lite öl, salt , skalad lök , några krydd och några vitpepparkorn och ett par lagerblad

låt lagen svalna och i med korven.. sen låter du det knappt sjuda och då menar jag knappt.. i 10 minuter

sen har du goer körv

Östen 2008-10-21 13:00

Är det någon som har erfarenhet av att tillaga blodpudding och fiskpinnar i brödrost?

Sven Hedin 2008-10-21 13:40

Inte blodpudding eller fiskpinnar, men väl pizza, om än bara som uppvärmd:

http://www.belowsurface.se/forum/viewtopic.php?p=247248&highlight=br%F6drost#247248

Det är en bit ner på sidan.

Jag har förresten prövat det där med fiskpinnar en gång på fyllan, men jag minns nog egentligen inte hur det blev...

skumrask 2008-10-21 13:43

Man måste registrera sig för att läsa den länken, och det har jag ingen lust med..

Fiskpinnar har jag kört, och lagt på en rostad smörgås med remouladsås. Those were the days..

Ulvena 2008-11-16 20:28

Vi har börjat köpa billigt kött, typ högrev och olika stekar oftast av fläskkött.
Väldigt många ratar det här billigare köttet och stekar för att de tycker det blir torrt, segt och tråkigt men så behöver det inte bli.
Det är dock inget man köper hem för att middagen ska bli klar snabbt men till helgen kanske? Och man kan frysa det man lagat.

Så jag tänkte ge er lite tips på hur billigt kött blir gott.

Högrev, jättegott kött med mycket smak och finns ofta till extrapris, det ska koka länge. Stek så det har en bra stekyta och lägg sen ner det i en gryta, det kan koka i vilken vätska som helst, vatten+buljong, öl, vin whatever men det ska koka minst 2 timmar. Lägg i lite rotfrukter när det är typ 30 minuter kvar, servera med ris eller potatis (eller vad ni vill :D). Köttet blir mört och jättegott men det behöver sin tid på spisen.

Stek, säljs ofta billigt och här gör folk fel för att de tillagar den på för hög värme, max 125 grader, använd ALLTID köttermometer och ta ut den när 5 minuter är kvar innan termometern säger att den är klar. Låt den vila i minst 30 minuter innan den skärs upp.
Idag gjorde vi stek men glömde bort den och tog ut den försent men eftersom vi körde på låg värme blev den inte torr utan saftig och fin samt lite för genomstekt men god.

Ulvena 2008-11-16 20:34

Hur man gör en god sås till steken.
Finhacka lök (röd eller gul vad man föredrar) lägg i en kastrull med margarin och låg värme så att löken bara blir mjuk och fin, krydda med vad man vill, spä med skyn från såsen och låt koka så att vätskan kokar ner, spå med grädde och låt puttra tills det tjocknar, rör helatiden och krydda efter smak.

Att låta såsen ta tid och att jobba med den ger en gudomligt god sås men även här, det tar sin tid.
Prova och ni kommer att förstå att jag har rätt.

Hoppas ni har glädje av tipsen.

:)

Sven Hedin 2008-11-16 20:45

Och jag som var mätt och belåten... Fan du, det låter gott det där! :yes:

Ulvena 2008-11-16 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 29278)
Och jag som var mätt och belåten... Fan du, det låter gott det där! :yes:

Det är gott och billigt samt enkelt om man låter matlagningen ta tid.

Idag ska allt gå fort men man behöver inte passa maten, man kan lägga in den eller förbereda den och få riktigt god mat om man bara sätter igång i tid. Man behöver ju inte passa maten den sköter sig själv, mina ungar gillar den och om man låter den ta sin tid är köttet mört och fint.

Såser är lite svårare att få bra men om man har tid så strunta i redning och sånt utan låt den koka ihop av sig själv, Ulven blir alltid lika förvånad över mina såser men grejen är att låta dem ta sin tid.
Bra sås reder sig själv.:D

Ville bara ge några tips på hur man kan laga riktigt god mat rätt billigt.

Sven Hedin 2008-11-16 20:59

Jag läser alltid såna här matlagningstips och rapporter med stort intresse och välbehag. :)

sås på slipsen 2008-11-16 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 29280)
Det är gott och billigt samt enkelt om man låter matlagningen ta tid.

Idag ska allt gå fort men man behöver inte passa maten, man kan lägga in den eller förbereda den och få riktigt god mat om man bara sätter igång i tid. Man behöver ju inte passa maten den sköter sig själv, mina ungar gillar den och om man låter den ta sin tid är köttet mört och fint.

Såser är lite svårare att få bra men om man har tid så strunta i redning och sånt utan låt den koka ihop av sig själv, Ulven blir alltid lika förvånad över mina såser men grejen är att låta dem ta sin tid.
Bra sås reder sig själv.:D

Ville bara ge några tips på hur man kan laga riktigt god mat rätt billigt.

http://i19.photobucket.com/albums/b2...s/love0077.gif

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson