![]() |
Jo man måste ta ut inälvorna sen måste man plocka eller flå dom.
En stor fågel tex en tjäder går bra att flå men Ripor och Järpar måste man plocka annars blir det inget kvar att äta. Men det har jag sluppit befatta mig med jag har bara behövt göra något gott av dom vilket inte är svårt alls. |
Citat:
Ungand behöver man tydligen inte flå, jag hade tänkt att plocka den, efter det att jag avlivat den med en medhavd köttkniv förstås. |
Ditt sätt är modigare och manligare helt klart.
Jag har hört att sjöfågel är jättegott. Själv har jag aldrig smakat men en kompis jagar numera Kanadagäss så här framöver så får jag kanske smaka. När du genomför det här projektet tycker jag du ska ge en rejäl dokumentation i både ord och bild. |
Citat:
Annars få man hänga dem i en viss tid, det finns en bra ekvation som man räknar ut tiden beroende på gradantal i förvaringsutrymmet. |
Citat:
Men jag skall ha mig en andjävel även om jag så skall fånga den i kepsen. |
Nu har jag ätit ringduva, skjuten med hagel i Årekärr!:)
|
Hur smakade det ? var det gott ?
|
Ja, det var gott:) Men mycket mat på den var det inte, åt enbart bröstet.
|
Jag förstod nästan det eftersom jag bara ids äta bröstet på tex Järpe eftersom jag tycker det är för lite mat på resten av fågeln.
|
Gjorde en god buljong på skrovet så det kom väl till pass ändå. Kryddad med med svartvinbär, porter och enbär blev det en jättegod sås.
Det var skitkul att skjuta, jag var riktigt bra på det! |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson