![]() |
Åhh...för de där supergoda friterade pannkakorna med ägg i skulle de få ha sex 64 timmar i sträck med mig..:w00t:
|
Har jag berättat att jag är en hejare till kock?
|
Var bor du?
|
Gobi-Sümber
|
Citat:
De röker säkert tobak.... :cool: |
Citat:
Vänta lite nu, har arabiskan olika dialekter? Vad heter de andra dialekterna? Vad är det för skillnad på dem? Är det som typ svenska och norska/danska? Kan folk från Nordafrika förstå araber från tex mellanöstern eller kan det bli missförstånd när de pratar med varandra? Vad talar man för språk i Egypten, talar man inte arabiska där också? :unsure: |
Alla läskunniga och de som gått skola kan standardarabiska som talas teve och skrivs i tidningar.
Pratar du t.ex. med ett barn kan de ofta inte standardarabiska. Det finns fem dialekter. Nordafrikanska, egyptiska, libanesiska/palestinska, irakiska och sedan övriga arabiska halvön. Vissa ord har helt annan betydelse på de olika dialekterna. Egentligen kan man säga att skillnaderna i de arabiska dialekterna påminner om skillnaden mellan de olika nordiska språken. |
Citat:
Hmm, du skriver att libanesiska och palestinska är samma dialekt, är palestinierna egentligen från Libanon då? :unsure: Jag är urusel på alla turer kring Mellanöstern och Nordafrikaområdet efter korstågstiden fram till 1400-talet känns det som, måste nog läsa på lite av 1900talshistorien kring området senare. :skamsen: |
Det är väl mer en dialekt som snackas området Libanon/Palestina/Jordanien/Syrien.
|
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson