![]() |
Citat:
Ja, fast inte lika fjolligt....:cool: |
Citat:
Sen är jag så barnslig så jag tycker mjölk blöta är skitgott. |
Ungefär som råa fattiga riddare?
|
Man kokar upp mjölk doppar tunnbrödet i det en stund äter med salt smör till det kan man ha rå korv skinka eller rökt fisk eller nåt annat man gillar.
Väldans gott i bland. Om man tar kall mjölk bryter ner tunnbrödet i mjölken och äter med sylt kallas det smollaneddi. Det är också ganska gott i bland. |
Det låter ju skitgott. Hade jag inte varit så äckligt mätt så hade jag nog bett dig berätta mera.
|
Ni norrlänningar gillar konstig mat, jag har ju sen ett par år tillbaka lärt mig gilla palt men där går nog gränsen.:unsure:
Att som urstockholmare vara gift med en lapplänning är spännande på flera sätt men matvanorna är nog det som skiljer mest faktiskt.:D |
Schmooola är jag inte så förtjust i..:D
|
Vad är det? Jag har sett det i Codys signatur men aldrig förstått att det går att äta. Gör det det?
|
Nu tänker jag lägga mig i doppigrytan-diskussionen. Dopp i grytan är inte att jämföra med den sydligare vörtbrödsdopp-varianten. Den senare är fullständigt grotesk. :blä:
Dopp i grytan är ett absolut måste på julbordet, till skinkan. Tyvärr går det inte att få tag på det hårdsega tunnbrödet som finns i Härnösandstrakten här, så det får duga med Mjälloms. Skinkspad ska det vara. Blöt lovikkavante har jag aldrig hört tidigare men det är en klart passande beskrivning. :D |
Citat:
Det svaret var en humörhöjare som heter duga! |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson