Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   MC-bögeri (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Eu-moppar (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=322)

Torsten 2008-08-09 18:29

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 10053)
Jag jobbade som springvik hos en rörelsehindrad kille och fick låna hans permobil så jag och en annan som jobbade med samma sak, han hade också en lånad permobil, körde race i slottsbacken i Uppsala. Det var skiiiiiiiit kul. Det roligaste var nog att vi kunde resa oss obehindrat ur permobilerna och gå därifrån.

Ha ha men vad är maxhastigheten och går dom att trimma tro? Och eftersom dom har motor hur är det med rattfyllolagen när det gäller folk som verkligen är handikappade?

Mröff 2008-08-09 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 10053)
Jag jobbade som springvik hos en rörelsehindrad kille och fick låna hans permobil så jag och en annan som jobbade med samma sak, han hade också en lånad permobil, körde race i slottsbacken i Uppsala. Det var skiiiiiiiit kul. Det roligaste var nog att vi kunde resa oss obehindrat ur permobilerna och gå därifrån.

Den sista meningen är nog ett måste om man skall ha extra roligt med en Permobil. Att bara behöva ha den som en ren nöjesmaskin.

Gullan 2008-08-09 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 10056)
Ha ha men vad är maxhastigheten och går dom att trimma tro? Och eftersom dom har motor hur är det med rattfyllolagen när det gäller folk som verkligen är handikappade?

Det gick inte så himla fort men i backar och snäva svängar gick det fort nog. Weeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!

Eftersom de är handikapphjälpmedel och ska ses som förlängning av den egna kroppen så borde rattfylla inte räknas. Den kille jag lånade permobilen av är CP-skadad och extremt spastisk, armar och ben far omkring hela tiden, och så pratar något sämre än Jesper Odelberg så är risken minimal att någon som inte känner honom kan avgöra om han är dyngrak eller inte. Fast... han blev mindre spastisk av lite alkohol. :D

Däremot vet jag att personer som redan har alkoholproblem inte får såna åkhjälpmedel, såna som ser ut som trehjuliga vespor.

Svimfärdig 2008-08-09 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 10036)
Är det inte en sån som En annan del av Köping-Mats kör omkring i?

Jo! Titt som tätt med. :) Han hyr tror jag...om han nu inte köpt en. Ser skitskoj ut iaf.

Torsten 2008-08-23 19:08

Funderar på en Honda Zoomer. Har för mig att Cody har en sådan? Hur fungerar en fyrtaktare som moppemotor? Kräver den mycket underhåll typ justera ventiler etc och vad går den på för oktantal?

CodeMAN 2008-08-23 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 14333)
Funderar på en Honda Zoomer. Har för mig att Cody har en sådan? Hur fungerar en fyrtaktare som moppemotor? Kräver den mycket underhåll typ justera ventiler etc och vad går den på för oktantal?

Japp det stämmer.

Vettefan om en fyrtaktare skulle kräva mycket underhåll, men just min (Honda) kräver nästan ingen underhåll. Vad man gör på servicen är att man kollar lite skruvar, bromsar, byter olja, osv, dvs. ingenting man inte kan göra själv.

Först vid 12000 km-service kollar dem ventilerna, och det kanske är något man inte kan göra hemma. Honda Zoomer ska klara av minst 91 oktan enligt manualen, jag kör med 95 och det funkar ganska bra. Den klarar även av Shells V-power (99 oktan), men det är onödigt att betala för det.

Nackdelen med fyrtaktare, och synnerligen Zoomern, är att det inte går att toktrimma. Zoomern är strypt inihelvete, så man måste byta variator, insug, avgasrör, och installera ett kit som overridear CDI:n efter viss varvtal (max varvtal ökar från 8000 till 9500), och först då toppar den 75-80 km nerförsbacke. Anledning till begränsningen är ventilerna, de hänger helt enkelt inte med efter viss hastighet.

Enbart byte av variator (som kostar 500-600 kr) ger dig 10+ km, dvs. topfart blir 55 km. Insug+avgasrör+CDI-overriderare (kostar 3000 kr som kit) = 15+ km, dvs. 70 km.

Torsten 2008-08-23 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 14337)
Japp det stämmer.

Vettefan om en fyrtaktare skulle kräva mycket underhåll, men just min (Honda) kräver nästan ingen underhåll. Vad man gör på servicen är att man kollar lite skruvar, bromsar, byter olja, osv, dvs. ingenting man inte kan göra själv.

Först vid 12000 km-service kollar dem ventilerna, och det kanske är något man inte kan göra hemma. Honda Zoomer ska klara av minst 91 oktan enligt manualen, jag kör med 95 och det funkar ganska bra. Den klarar även av Shells V-power (99 oktan), men det är onödigt att betala för det.

Nackdelen med fyrtaktare, och synnerligen Zoomern, är att det inte går att toktrimma. Zoomern är strypt inihelvete, så man måste byta variator, insug, avgasrör, och installera ett kit som overridear CDI:n efter viss varvtal (max varvtal ökar från 8000 till 9500), och först då toppar den 75-80 km nerförsbacke. Anledning till begränsningen är ventilerna, de hänger helt enkelt inte med efter viss hastighet.

Enbart byte av variator (som kostar 500-600 kr) ger dig 10+ km, dvs. topfart blir 55 km. Insug+avgasrör+CDI-overriderare (kostar 3000 kr som kit) = 15+ km, dvs. 70 km.

OK tål att fundera på om det är något att satsa på med tanke på pris och prestanda.:innocent:

CodeMAN 2008-08-23 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 14339)
OK tål att fundera på om det är något att satsa på med tanke på pris och prestanda.:innocent:

Man kan tycka att 25 000 kr är för mycket pengar för en moppe, men å andra sidan har jag aldrig varit med om någon reparation (förutom service då), eller någon del som har "råkat" gå sönder.

Och jag snart uppe på 12000 km, efter 1,5-års körning.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson