Citat:
Ursprungligen postat av Torsten
(Inlägg 14333)
Funderar på en Honda Zoomer. Har för mig att Cody har en sådan? Hur fungerar en fyrtaktare som moppemotor? Kräver den mycket underhåll typ justera ventiler etc och vad går den på för oktantal?
|
Japp det stämmer.
Vettefan om en fyrtaktare skulle kräva mycket underhåll, men just min (Honda) kräver nästan ingen underhåll. Vad man gör på servicen är att man kollar lite skruvar, bromsar, byter olja, osv, dvs. ingenting man inte kan göra själv.
Först vid 12000 km-service kollar dem ventilerna, och det kanske är något man inte kan göra hemma. Honda Zoomer ska klara av minst 91 oktan enligt manualen, jag kör med 95 och det funkar ganska bra. Den klarar även av Shells V-power (99 oktan), men det är onödigt att betala för det.
Nackdelen med fyrtaktare, och synnerligen Zoomern, är att det inte går att toktrimma. Zoomern är strypt inihelvete, så man måste byta variator, insug, avgasrör, och installera ett kit som overridear CDI:n efter viss varvtal (max varvtal ökar från 8000 till 9500), och först då toppar den 75-80 km nerförsbacke. Anledning till begränsningen är ventilerna, de hänger helt enkelt inte med efter viss hastighet.
Enbart byte av variator (som kostar 500-600 kr) ger dig 10+ km, dvs. topfart blir 55 km. Insug+avgasrör+CDI-overriderare (kostar 3000 kr som kit) = 15+ km, dvs. 70 km.
|