| sås på slipsen |
2008-07-22 01:40 |
Citat:
Ursprungligen postat av LillaLasse
(Inlägg 6317)
Tänker inte förhäva mig gentemot nån annan i den här frågan men det känns bra att få medhåll faktiskt. För jag har rätt i den här frågan. Jag hatar populism i alla dess former och den här utskällda rasen är faktiskt inget annat än en doggtyp kombinerad med terrier.
Dvs ettriga och drivande hundar med ett hjärta av guld. Dom är faktiskt inte "osöta" alls utan riktigt gulligt charmiga. När Blondie dör ska jag skaffa en ljusbrunt tigrerad Pit eller Amstaff som ska heta Puh.
|
Stopp och belägg.
Det du skriver gäller säkert i stort, och just nu - eller igår.
Men som för alla raser som blir populära, så går det åt helvete. Collien förvandlades från lugn vallhund till toppstörd ras på ett fåtal år när Lassie blev poppis. Nu är det Chihuahua som är på väg att ta stryk. Schäfern var överavlad på sjuttiotalet, och sviterna av det ser vi fortfarande i form av ärftliga ledproblem och allergier.
Det handlar mycket om att kennlarna avlar på de rätta egenskaperna - något som långt ifrån är fallet.Nu är amstaffen så poppis att många ägare försöker få valpar till salu. Och då tar man till vilka ex som helst som finns tillgängliga vilket oftast inte är till förmån för genpoolen. Och avlar man dem för att få fram extra skarpa hundar så...
Så: Varningsklocka för amstaff. Inte för risken att den ska vara knäpp utan för att det kan komma genetiska defekter....
|