| Christer |
2009-04-06 20:09 |
Citat:
Ursprungligen postat av Mröff
(Inlägg 42109)
Hon har klantat sig i egenskap av styrelseledamot.
Däremot är hon inte ordförande i styrelsen, det är Göran Tunhammar. Urban Bäckström som är VD för Svenskt näringsliv är också ledamot.
|
Styrelsens ledamöter som kollektiv är till 100% ansvariga, oavsett inbördes befattning. VD-ersättningar är en styrelsefråga, och alla ledamöter har samma ansvar.
Att bonusavtalet är hysteriskt är ju en sak, men företräder man ett parti respektive ett fackförbund som har just direktörsbonusar som käpphäst, samtidigt som man själv är en så pass aktiv del i det hela får man ju problem. Men, som sagt, vem eller vilka som bör eller ska avgå håller jag mig utanför, eftersom jag inte är LO-medlem (och inte heller engagerad i Svenskt Näringsliv).
Jag har dock rent principiellt svårt för när folk ser dylika uppdrag som något att trycka in i CV:n (och/eller inkomstdeklarationen) och inte förstår att det faktiskt följer ett ansvar med uppdraget. Är hon och styrelsen förda bakom ljuset är det en sak, men att säga att man inte förstår vad man beslutat köper jag inte. Pensioner i allmänhet, och förmånsbaserade pensioner i synnerhet, är enormt svåra att förhålla sig till, men det står ju i varenda årsredovisning vilka ersättningar VD har fått, så helt ovetande får man inte vara.
|