Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Svampar (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=637)

Ulvena 2008-09-25 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 21465)
Fråga: Kommer jag dö om jag plockar denna svamp?

Här på tomten växer det vita svampar som ser ut som en trattis. Efter de har varit vita blir de bruna. När man tar på stammen skivar den sig.

Misstänker att det är en "dödssvamp", men den hade en sådan där "hatt" med en topp på mitten.

Nu när jag ser på era trattiser ser jag ju att det är en utgröpning i hatten på dem...:hmm:

De enda vita svampar man kan plocka och äta är champinjoner och möjligen unga bläcksvampar, annars kan du utgå från att aldrig plocka eller äta vit svamp.
Champinjoner känner du igen på att skivorna alltid färgade, på unga ex. är de lust rosa.

Mröff 2008-09-26 02:52

Jag har konstaterat att jag och vild svamp inte går ihop.
Därför har jag inhandlat ett halvt kilo kantareller på torget, så jag slipper tänka.

selma 2008-09-26 10:31

Hahahaha
Välkommen till min värld mröff :D
Jag gör också så, eller får av pappa när han varit i skogen
Jag är totalt talanglös ute i naturen :(

Ulvena 2008-09-26 10:34

Det är ju jättemysigt att gå i skogen och plocka svamp, den där känslan när man hittar ett ställe där det växer t.ex. höstkantareller och när man böjer sig ner för att plocka dem så ser man hur det växer ännu fler runt om.
Sånt gillar jag! :heart:

selma 2008-09-26 10:40

Jag gillar också att vara i skogen, det är bara svampplockandet jag är totalt usel på. Hittar aldrig nåt och OM jag gör det så litar jag aldrig på att de är ätbara så jag skippar att plocka dem. :p

Sven Hedin 2008-09-26 10:58

Ungefär så där som ni beskriver känner jag mig när jag går i skogen och hittar spännade lador och gamla kvarlämningar. Hösten är en perfekt tid för sånt där promenenerande eftersom löven håller på att falla av och det inte längre är så varmt.

Ulvena 2008-09-26 12:18

Nu har jag varit ute med hunden och plockat in dagens skörd av svamp.
Svarta trumpeter, trattisar och 2 gula kantareller. :yes:

Mröff 2008-09-26 12:20

Jag skall nog göra lite pastasås av mina kantareller.

Hur torkar man de som blir över?

Läste lite. Vad tror ni om att lägga dem på ugnsgallret och ha smörpapper under, så det blir luftcirkulation.

Ulvena 2008-09-26 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 21553)
Jag skall nog göra lite pastasås av mina kantareller.

Hur torkar man de som blir över?

Läste lite. Vad tror ni om att lägga dem på ugnsgallret och ha smörpapper under, så det blir luftcirkulation.

Man kan lägga dem på tidningspapper i några dagar men gula kantareller är det egentligen bättre att antingen koka vattnet ur dem och sen frysa eller frysa som de är.

CodeMAN 2008-09-26 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 21555)
Man kan lägga dem på tidningspapper i några dagar men gula kantareller är det egentligen bättre att antingen koka vattnet ur dem och sen frysa eller frysa som de är.

Men blir de inte geggiga om man tinar dem efteråt, för de innehåller väl rätt mycket vatten?

Vi får se hur mycket jag orkar laga under helgen, annars torkar jag resten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson