![]() |
KEM: Säger du att samhället inte bör döda människor men om släktingar till ett offer gör det ska det ses på med blida ögon? Är inte det väldigt dubbelmoralistiskt?
|
"Det är inte sexet, det är makten" förs ju ibland fram som motiv till varför våldtäktsmän våldtar. Det där är en fet myt som vidmakthålles av psykbokmalar.
När kuken står, ja då går våldtäktsmannen på rövarstråt. Punkt slut. Det finns ingen slags difus manlig "ondska" som söker att dominera och tar sig uttryck i form av våldtäkt ute i buskar och snår även om det är färdigrunkat framför datorn samma kväll. Sexlusten styr ALLT sådant. |
Det måste vara en horribel situation att få ett barn mördat, känna extrema hämndkänslor och få hålla tillbaka dem.
I en situation där jag direkt ser att ngn håller på att göra något allvarligt med mitt barn, är jag nog ganska säker på att jag skulle springa dit och slåss för livet. Det finns ett visst stöd för sådant i lagstiftningen, dvs självförsvar där finns hot för ens liv i en konkret situation. Då måste det däremot ske omedelbart som en reflex utan betänketid. |
Citat:
Äh vad fan. Det är ett ihåligt resonemang faktiskt. Jag tar tillbaka. Jag ville mest uttrycka att jag FÖRSTÅR hatet i dessa sammanhang och att jag SJÄLV ser med blida ögon på clear cut cases där någon har tagit ut sin hämd. Jag tänker liksom hur jag själv skulle reagera. Jag är dock emot dödsstraff av de anledningar jag angett. Det blir en slags parallellexistens mellan det enskild medborgare ur ett slags ursprungligt perspektiv är berättigad till och vad vi som samhällskollektiv måste sträva emot. |
Citat:
Det betyder inte att jag tycker det är rätt men en viss förståelse för brottet finns ändå. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om du fattar hur jag menar. :unsure: |
Citat:
|
Bra skrivet av GW.
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson