![]() |
Jag skall erkänna att jag en gång skadesköt en kråka med luftgevär. Jag mådde så illa att jag kräktes.
Tror att det är dags att sätta sig ned och räkna spegelneuroner på den där kycklingklämmaren. |
Jag tycker inte heller att det var rätt att lämna en fyraåring ensam med djur om han inte är van vid djur.
Jag vet att man måste påminna en fyraåring om att han måste vara försiktig och inte göra illa. En hund eller katt skulle ju riva eller bita om ungen gjorde dom illa men kycklingarna var ju försvarslösa. Klart ungen ska bli tillsagd på skarpen så han vet att han gjorde fel. Men det största felet gjorde dom vuxna som inte såg efter honom och kycklingarna. Sen måste jag säga att det verkar härja ovanligt många idioter på familjeliv tråkiga idioter dessutom. På FB finns det ju åtminstone roliga idioter. |
Citat:
|
Men barn lär sig ju moraliska spelregler av vuxna, så det borde väl sjunka in ganska snabbt att man inte klämmer ihjäl kycklingar om man inte har något slags rovdjur till föräldrar.
Första gången med djur skulle jag vara med själv, inte minst för det andra scernariot att ungar kan ju rent omotiverat vara rädd för djur också. Däremot skulle jag blivit helt bestört av den incident som beskrevs, och tagit i med hårdhandskarna. Förmodligen hade jag börjat bröla och tvingat med ungen på en högtidlig begravning med efterföljande sorgemånad. Arg hade jag också blivit. |
En f.d bekant till mig hoppade ihjäl ett gäng höns som barn, visserligen blev han kriminell men iaf ingen mördare fast han sa det när dom kom på honom med vad han gjorde.
Som så många har sagt tidigare. Barn kan inte av sig själv förstå hur de ska handskas med andra, vare sig djur eller människor, det måste man lära dom. Och självklart ska inte ett litet barn vara ensam med djur, framförallt inte om dom inte är van vid djur. |
Citat:
|
Grundtanken är trots allt densamma.
|
Citat:
Citat:
|
Ja, men leker man med döden får man ta konsekvenserna. Oavsett ålder.
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson