Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Fisk som alla (barn) gillar (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1088)

Ulvena 2009-02-10 21:32

Jag har gjort samma sak med lax, det blir faktiskt väldigt gott.
:)

Mamma brukade göra gäddfärs efter ett recept hon fått från en kockkusin till mig, det var väldigt gott minns jag. Får väl ta kontakt med honom och få receptet igen. :)

Mröff 2009-02-10 21:53

Halstrad sik på tunnbröd gillade jag även som liten.

Miriam 2009-02-10 22:10

Halstrad Sik kan nog var något av det godaste som finns faktiskt.
.

Mröff 2009-02-10 23:18

Ja, och enkelt. Bara salta fisken och göra upp en brasa.
In med siken i gallret och halstra på elden/glödande kol.

Fortune 2009-02-10 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av skumrask (Inlägg 37251)
Har man någon kall sås typ remoulad eller romsås alternativt aioli så går det inte ihop med lingon. Har man däremot skirat smör så blir det jättegott med lingon, helst rårörda. Try it you'll like it.

Inte en chans, lingon äter jag bara till kött. Och knappt det. Iof menade jag att det är att föredra en kall sås framför lingon till fisken, såklart.

Fortune 2009-02-10 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 37266)
Halstrad Sik kan nog var något av det godaste som finns faktiskt.
.

Halstrad sik har jag aldrig ätit men sik (rökt), tillsammans med abborre (stekta fikéer), är nog de godaste fiskar jag vet.

selma 2009-02-11 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 37276)
Inte en chans, lingon äter jag bara till kött. Och knappt det. Iof menade jag att det är att föredra en kall sås framför lingon till fisken, såklart.

Tro´t eller ej men jag tror inte det är så ovanligt som du tror. Jag vet flera som äter lingonsylt till stekt strömming. Jag själv gör det inte utan föredrar också kall sås till firre.

Fortune 2009-02-11 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av selma (Inlägg 37389)
Tro´t eller ej men jag tror inte det är så ovanligt som du tror. Jag vet flera som äter lingonsylt till stekt strömming. Jag själv gör det inte utan föredrar också kall sås till firre.

Och alla är skåningar? :unsure:

selma 2009-02-11 22:49

Näe jag har sett det i värmland mestadels. Tror tom att min förra lunch restaurang hade det på menyn när det vankades strömming.
Det låter ju inte som en höjdare och jag har aldrig provat...... men hur säger man..... don´t knock it `till you try it :D

Fortune 2009-02-11 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av selma (Inlägg 37400)
Näe jag har sett det i värmland mestadels. Tror tom att min förra lunch restaurang hade det på menyn när det vankades strömming.
Det låter ju inte som en höjdare och jag har aldrig provat...... men hur säger man..... don´t knock it `till you try it :D

:blä:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson