Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Idag äter/åt jag... (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=43)

Fortune 2009-04-03 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41990)
Det låter väldigt gott. Skall jag minsann prova någon gång.

Själv äter jag nu pringles light-chips. Pringles är konstiga chips. Jag tror det är pressad potatismos i dem...
Med tanke på att vovven gillar chipsen, måste det vara något väldigt slemmig i dem. Han äter mest sådant som är gjort på kadaver annars.

Potatiskadaver? :hmm:

Ulvena 2009-04-16 20:05

Idag gjorde jag en lyxig pastagratäng. Jag hade massor av spagetti kvar från igår, dessutom hade jag en bit färsk oxfilé som behövde ätas upp.
Jag klippte spagettin i ganska små bitar och la i en smord form, sen skar jag köttet i små kuber och la det ovanpå (rått alltså) över det hade jag hackad gul lök och skivade champinjoner.
(Salt och peppar förstås)
Sist men inte minst 5 dl grädde smaksatt med rätt mycket vitlök och lite tomatpasta (på tub) och så rejält med ost och in i ugnen tills det verkade klart, ca. 30 minuter i 200 grader (varmluftsugn).

Det blev väldigt gott!
:)

Ulvena 2009-04-26 16:44

Jag har precis gjort tsatsiki som vi ska ha till grillspetten i kväll och jag vill bara tipsa om en underbart god youghurt som ni måste prova om ni gillar sånt.
Jag har köpt den på Konsum och den heter "Turkisk youghurt" och är dessutom kokbar, säljs i en liten hink.

Prova den!!

Miriam 2009-04-26 17:28

Den är jättegod och bra till mycket.
Om man blandar i vaniljsocker och florsocker kan man använda den i stället för vaniljsås eller glass till pajer eller andra efterätter.

Ulvena 2009-04-26 18:18

Den är supergod, jag längtar efter Turkiet nu.
Jag har även bakat baguetter, så till middag idag blir det färdigköpta grillspett (ska prova om de är goda) med pigghamkött och kyckling, bröd, tsatsiki och sallad.
Spetten ligger på grillen nu så jag återkommer med omdöme om en stund. :)

Ulvena 2009-04-26 18:37

Just det, grillade majskolvar också, det är gott men det fastnar i tänderna och det gillar jag inte. Man får rensa som bara den efteråt med tandstickor och tandtråd. :mad:

Gash......
Vad äckligt, munnar och tänder har jag lite svårt för ärligt talat.:skamsen:

Kickan 2009-04-26 20:53

Ulvena....
du skulle inte kunna tänka dig att öppna ett pensionat för forumiter?

Jag tror faktiskt du skulle kunna försörja dig kungligt på det. Åtminstone jag skulle vara beredd att betala rejält.

Svimfärdig 2009-04-26 21:41

Kött (möraste fläskfilén på länge), sås (asgod mamma-sås, hon är bra så sånt) och potaaatis. Var på kalas hos mamma igår och fick med matlåda hem. (Stackars mamma tror att jag svälter...)

MAMMAS MAAAAT!!! :baby: Härreguuu vad jag är mätt och nöjd nu. Fick med sallad med såklart men den åt jag till lunch.

Östen 2009-04-26 22:30

Idag har jag ätit följande: fil med corn flakes, polarkaka med makrill i tomatsås, hamburgertallrik, carbonara. Tror att jag snart ska avrunda söndagen med filmjölk med äpplemos eller kanske rentav lite lingonsylt :)

selma 2009-04-28 13:50

Jag är hungrig men vet inte vad jag ska äta, inget i mina skåp tilltalar mig och jag vet inte ens om jag orkar engagera mig i matlagning. Det är oerhört synd om mig...... bara så ni vet :cry:

Ulvena 2009-04-28 19:23

Vi har firat dotterns födelsedag genom att äta middag på TGIF i Kungsträdgården, jag är jättemätt men det var väldigt gott och trevligt. :)

selma 2009-04-28 19:37

Va mysigt ulvena. Min dotter fyllde år igår och vi hade kalas i söndags. Igår gick hon och jag på stan och hon fick välja vad hon ville (i rimliga proportioner såklart) Hon valde ett ganska stort gossedjur, i form av en mjuk och go TUPP :o

I söndags fick hon Mario Party till sitt wii, tennisskor med ett hjul bak på hälen och kläder

Mröff 2009-04-28 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 43255)
Vi har firat dotterns födelsedag genom att äta middag på TGIF i Kungsträdgården, jag är jättemätt men det var väldigt gott och trevligt. :)

TGIF har smaskig mat, även om namnet på etablissemanget är lite tveksamt.

Sven Hedin 2009-04-28 21:43

Riktigt flottig pyttipanna. Men den var inte riktigt så där god som den borde varit. Jag tror att dom stekte den i nån miljöolja och inte i riktigt margarin. Eller smör... Men jag åt fem ägg.

Gullan 2009-04-29 06:30

En halv bytta jordgubbar, en satsumas, en halv liter vatten ur egen brunn, några nötter och lite torkad frukt. Orkade inte fixa någon mat efter jag varit ute och gått. Och så skulle inte jordgubbarna ha klarat sig ytterligare en dag.

Gott var det och mätt blev jag.

Nu ska jag äta havregrynsgröt (50-50 fiberhavregryn och vanliga havregryn) och lättmjölk.

Gullan 2009-04-29 06:31

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 43264)
Riktigt flottig pyttipanna. Men den var inte riktigt så där god som den borde varit. Jag tror att dom stekte den i nån miljöolja och inte i riktigt margarin. Eller smör... Men jag åt fem ägg.

Fem ägg!? Det sägs att man blir väldigt pilsk av ägg... :whistle:

Sven Hedin 2009-04-29 19:17

Jag blev alldeles översexuell och juckade på allt jag kom åt. Likväl Lisebergskaniner som betongsuggor. Helt urskiljningslöst.

Mröff 2009-04-29 20:03

Trodde du börjat gå på gym och behövde massor med proteiner....:whistle:

Skriver du att du äter kyckling och ris...kommer jag utgå från att du börjat deffa.

Sven Hedin 2009-04-29 20:27

Jag åt kyckling och ris idag... Iofs i en thaibuffé, men ändå. :skamsen:

Östen 2009-04-29 20:45

Jag har också ätit ris och kyckling idag, med tikka masalasås från Coop.

Sven Hedin 2009-04-29 20:46

Herregud så gott det låter. :)

Ulvena 2009-06-04 19:14

I kväll ska vi äta *viskar så Pippi inte hör*

Tacos

CodeMAN 2009-06-05 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 45140)
I kväll ska vi äta *viskar så Pippi inte hör*

Tacos

Du glömde att länka till en relevant tråd, så jag gör det åt dig... :)

http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=713

Östen 2009-06-05 13:05

En stor burk ravioli blev det till lunch idag :)

sås på slipsen 2009-06-05 13:33

Käkade en senbiff nere på den närmaste lunchrestaurangen.
Det är inte professionellt att tillreda en fransyska som vore det oxfilé. :(

Tånagel 2009-06-07 15:14

om någon svarar inom 10 minuter så får den bestämma vad jag skall laga idag

det finns torsk och kycklingfileer (antingen eller :)
potatis , ris och pasta
grönsaker lök grädde ost
vitlök purjo svamp
persilja basillika creme fraiche

skynda er nuuu:rolleyes:

Gullan 2009-06-07 17:30

Oj då Tånagel. Blev du utan mat nu? :(

Östen 2009-06-07 18:34

Han kanske tuggade på en tånagel istället? :unsure:

Christer 2009-06-07 18:50

Kyckling & ris. :)

Östen 2009-06-07 18:59

Jag har tänkt käka dansk fläskfile till middag idag :)

CodeMAN 2009-06-07 19:06

Jag ska äta gravad lax med hovmästarsås. Jag var nära att köpa remouladsås, eftersom jag glömde namnet på såsen, men ett samtal till en kompis räddade mig från en riktig tabbe.

Östen 2009-06-07 19:27

Fast remouladsås är ju nästan som ketchup, passar till allt.

Ulvena 2009-06-13 17:29

Vi är bara tre till middagen idag, jag är trött som f...n, sov uselt och vädret är skit.
Jag steker lite lövbiff med potatiskulor, vitlökssmör och sallad till middag i dag det är på gränsen till vad jag orkar prestera. :yawn:

Ulvena 2009-06-14 18:25

Idag har vi gjort ett experiment med potatisen. Gjorde mos, blandade med smör, ett ägg, kryddor, vitlök och rikligt med riven Västerbottenost, bredde ut det på en smördegsplatta och rullade ihop det hela och skar i runda bitar, strödde lite mer ost över och körde in i ugnen.
Hur de smakar vet jag inte än men de ser och luktar gott ut.
Lammkotletter och lite fläskarré till, grillat.

Ulvena 2009-06-15 17:30

De där potatiskakorna var mycket goda och mättande.
Prova nån dag när ni är sugna på något nytt. :)

Christer 2009-06-15 22:34

Idag blev det en stabil pizza till lunch. :)

Gullan 2009-07-01 20:44

Dagens lunch blev lång, jag, min kollega och nya chef, från halv ett till halv sex. Sen kom Dagge och hämtade mig.

Vi åt italiensk småplock, jordgubbar och choklad. Detta sköljde vi ner med två flaskor Moët & Chandon Rose. Jupp, vi firade in att vi vår nya chef och lika mycket att vi blivit av med den gamla. Det yrslade lite i skallen tidigare men nu är jag bara vanligt kvällstrött.

Sven Hedin 2009-07-01 21:34

Tre rejäla tallrikar kinabuffé. Först en med lite blandat och sen två med en gudomligt god brun och rätt seg sås.

Ulvena 2009-07-09 18:40

Lasagne blir det i kväll med sallad och bröd.

Mröff 2009-07-09 21:54

Idag har jag blivit bjuden på middag av en trevlig fågelskådare.
Det blev husmanskost på lokala krogen och chokladtårta.

Sedan gick vi hem till mig en stund,
och han hörde en koltrast på vägen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson