Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Globetrotteri (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=43)
-   -   I vilka länder har ni varit i? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=819)

Gabriel Knight 2009-01-25 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 35995)
Belgien är säkert helt ok, men jag har egentligen bara åkt igenom och vågar alltså inte uttala mig, men de där andra länderna alltså... Som Lettland fast varmare. Det är över tjugo år sedan jag besökte dem, och kanske har det blivit bättre, men när jag var där så formligen kryllade det av korrupta myndighetsfunktionärer, det kastades fortfarande getter från kyrktorn, tanter i kvartersbutiker försökte blåsa en och man tvingades stundtals att vada upp till knäna i avskräde.

Usch det verkar otäckt med att de kastar getter från kyrktornen, undrar varför de håller på med sådant? :hmm:
Du har nog rätt om det andra också, korruptionen på myndighetsnivå är ju mycket utbredd i de här länderna och jag läste att ännu en maffioso i Italien blev häktad nyligen. :(

Herman Lindquist jämförde för övrigt allt avskräde på gatorna i Spanien med hur det såg ut i Stockholm och andra städer på medeltiden i en av sina böcker.
Han skrev också något om att folk kastar vatten mm ut från fönsterna utan att se sig för så att åtskilliga människor blivit fullkomligt överösta med äckligt vatten och sopor på gatan nedanför bara för att folk inte tar hänsyn till andra. :(

Ulvena 2009-01-25 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 25629)
Jag gör ett försök men jag vet att jag kommer missa nåt land.

Norge
Danmark
Finland
Island
Storbrittannien
Frankrike
Spanien
Andorra
Luxemburg
Belgien
Tyskland
Österrike
Schweiz
Polen
Ungern
Holland
Tjeckien
Slovakien
Slovenien
Kroatien
Serbien (eller det hette Jugoslavien när jag var i Belgrad)
Italien
Vatikanstaten
Monaco
Grekland
Turkiet
USA
Nya Zealand
Australien
Tahiti
Nya Caledonien
Indonesien
Malaysia
Singapore
Dominikanska Republiken
Senegal

Jag har bergis glömt nåt land men sådär på ett ungefär i allafall, det är rätt många faktiskt.

Jag orkar inte, alla länder är bra på sitt sätt, om man åker dit utan att förvänta sig något så funkar det.

Mina favoriter är:
Polen (såklart)
Idonesien (såklart)
New Zealand

Sen har alla andra länder haft sin charm, ja, jag har rest mycket och man måste anpassa sig, försöka att inte verka rik vit och ta det som det är, då blir det bra och roligt, det är min enkla slutsats.

(Jag hade missat en del länder jag varit i och listan blev uppdaterad med nya länder men det är rätt oviktigt tror jag, bara så att alla vet). :)

Vänlige Viktor 2009-01-26 14:55

Jag har varit på Galapagosöarna.
Dit skulle jag gärna återvända.

Gabriel Knight 2009-01-26 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 35999)
Jag orkar inte, alla länder är bra på sitt sätt, om man åker dit utan att förvänta sig något så funkar det.

Mina favoriter är:
Polen (såklart)
Idonesien (såklart)
New Zealand

Sen har alla andra länder haft sin charm, ja, jag har rest mycket och man måste anpassa sig, försöka att inte verka rik vit och ta det som det är, då blir det bra och roligt, det är min enkla slutsats.

(Jag hade missat en del länder jag varit i och listan blev uppdaterad med nya länder men det är rätt oviktigt tror jag, bara så att alla vet). :)

Indonesien verkar vara ett spännande land från det jag har hört och sett på bilder. Jag har några studiekamrater som varit där tillsammans med sin lärare och jag blev erbjuden att följa med men hade tyvärr inte råd :(

Vart i Indonesien har du varit?

En av lärarna på universitetet i Umeå åker med sina elever dit väldigt ofta på fältstudier.

Här är länkar till deras resor 2004 och 2006, kanske du känner igen några av platserna som de var till:

http://130.239.27.40/personal/tomas....ndonesien.html

http://130.239.27.40/personal/tomas....ndonesien.html

Kickan 2009-01-26 18:52

Försöker desperat känna mig lite exklusiv, och komma på länder jag varit i som ingen av er redan listat.

Irland
Japan

Men jag kanske inte läste tillräckligt noga.

Kickan 2009-01-26 19:50

:cool:

På Irland kom de lokalanställda (ja, jag åkte naturligtvis inte privat) ut och hämtade mig när det var fackföreningsframförhandlad rast, tog mig i nackskinnet och förklarade att jag inte fick jobba. Sedan dumpade de (med en föraktfull knyck) in mig i labbet igen när rasten var slut. På kvällen tog de med mig ut på sin vanliga pubrunda. Den bestod i 10-20 starköl pp. Herregud....
Men det är ändå en av de roligaste reseupplevelser jag haft.

Kickan 2009-01-26 19:50

I Tokyo gick jag vilse.

Nuff said.

Sven Hedin 2009-01-26 20:57

Jag skulle precis till att fråga hur det var i Japan... men ok då.

Gabriel Knight 2009-01-26 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 36051)
I Tokyo gick jag vilse.

Nuff said.

Hahahahh ja det är nog inte underligt att du gick vilse i den stora staden som är uppdelad i flera olika delar med olika borgmästare som styr var sin del :D

För övrigt vet jag inte om du såg hur fackföreningarna strejkade där.
Herman Lindquist berättar i boken om Japan att men har band i pannan trots att man jobbar för att cheferna ska bli förödmjukade och på rasterna går de ut på gatan med plakat på lunchrasterna för att folk ska kunna läsa deras krav och när rasten är slut jobbar man igen. Detta sätt att strejka är för att vanligt folk inte ska drabbas av konflikterna på arbetsplatsen och kanske är något för Sveriges fackföreningar att ta över :)

Gullan 2009-01-26 21:54

Flyget ät bokat och betalat. :veryhappy: Depositionsavgiften för lägenheten är betalad. :w00t: Än är vi inte iväg men landet det gäller har ännu ingen listat som besökt.

Min nuvarande lista finns tidigare i tråden, kompletteras om ett halvår eller så.

Mröff 2009-01-27 02:14

Jag tror Kungen varit där i alla fall.

För mig blir det nog en sista minuten inom en hyfsat snar framtid. Behöver lite sol och varma dopp. Vart det bär hän beror på om jag vinner på mina två trisslotter med vinst som jag skall byta in i morgon mot nya.

skumrask 2009-01-27 12:33

Nu har jag kommit hem från Danmark, det var fint där.

selma 2009-01-27 20:39

Ska väl ni skita i :tunga:

Gullan 2015-08-03 04:48

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 25638)
Jag har inte varit och åkt i så många länder ser jag. Det måste jag se till att åtgärda... nästa år. :cool:

Sverige
Danmark
Norge
Finland
Estland
Frankrike
Spanien
Italien
Grekland
Cypern
Turkiet
Tjeckien
Ungern
USA
Mexico

Har ökat på den här listan sen senast
Tyskland
Belgien
Slovakien
Österrike
Thailand
Mauritius
Egypten
England
Skottland (ja ja, vet att det är samma land)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson