Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Bilägartyper (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=135)

sås på slipsen 2008-07-10 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 2567)
Sen så har vi ju den coola snubben som tycker att allt det som han för tillfället kör omkring i är ganska så ballt. Det har inte alls att göra med att han anser sig bättre och häftigare än andra bilister utan bottnar helt och hållet i att han sovrar, väljer och vrakar med större urskiljning än många andra. Han är (som han själv tycker) begåvad med ett utpräglat sinne för vad som passar, men kanske främst vad som inte passar sig, på både landsvägar och uppfarter. Han är väl medveten om att folk ofta suckar och stönar bakom hans rygg, men i trygg förvissning om att allt faktiskt var bättre på 60-talet och att folk som hävdar motsatsen är under influens av kroniskt oförstånd så låter han dom hållas.

Inte sällan så har han, det är aldrig en hon, en sån här på parkeringen brevid sin tämligen obizarra bruksbil:
http://farm1.static.flickr.com/137/3...5ba362.jpg?v=0

Jag ser ingen bild, men inser att det är ett stycke självbiografi jag läser. :)

Sven Hedin 2008-07-11 16:35

Annars så är det en rasande grann bild sörrö. :)

sås på slipsen 2008-07-11 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 2685)
Annars så är det en rasande grann bild sörrö. :)

Nuu ser jag bilden. Mm, En BMW 2000 är ju kulturkorrekt. Helt klart.

Själv kikade jag på den här härhäromdagen....:hmm:

http://i19.photobucket.com/albums/b2...en/karmann.jpg

Ulvena 2008-07-11 17:45

Jag har en sån här (fast i en annan färg).

http://www.smartson.se/uploadedImage...sport-fram.jpg

Jag är den typiska ägaren av en sån bil, ett antal ungar + hund, bor lantligt, är en kvinna i mina bästa år, samt kan inte handla bara en kasse mat utan alltid minst fyra.
Dessutom kör jag enligt principen "störst går först" och lite för fort, inte för att jag har så bråttom utan för att det är kul.

Sven Hedin 2008-07-11 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen
Själv kikade jag på den här härhäromdagen....:hmm:

Karmann Ghia i ladugårdsskick? Så majsigt! :yes:

Är det en du har försökt lägga vantarna på länge eller var det på annons?

Kickan 2008-07-11 20:12

Miljömuppen:
Kör nån av dessa bilar:
http://www.caroftheyear.org/imagenes...s/fiat_127.jpg
http://www.channel4.com/4car/media/1...itroen-2cv.jpg
Pga att han VET att han är bättre än andra, kör han bil jämt, alltid, vart han än skall. Även om det så bara är till brevlådan.

CodeMAN 2008-07-11 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 2715)

Det är jätte kul åka i den bilen på vintrar, eftersom man behöver inte slå på kupévärmaren. Den saknar nämligen isolering mellan motor- och passagerarutrymme. Det blir rätt mysigt. :p

Mröff 2008-07-11 20:45

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 2691)
Jag har en sån här (fast i en annan färg).

http://www.smartson.se/uploadedImage...sport-fram.jpg

Jag är den typiska ägaren av en sån bil, ett antal ungar + hund, bor lantligt, är en kvinna i mina bästa år, samt kan inte handla bara en kasse mat utan alltid minst fyra.
Dessutom kör jag enligt principen "störst går först" och lite för fort, inte för att jag har så bråttom utan för att det är kul.

Hahaaha...det där stämmer precis på en kompis till mig, hon kör också som en biltjyv...:D

Sven Hedin 2008-07-11 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan
Miljömuppen:

Jag kommer att tänka på den där TV-reklamen som gick för en del år sen med miljökollektivet som odlade biodynamiskt och sket i olika behållare. Dom hade en gammal Borgward som Ulrike (vadå Bader-Meinhof) ombads choka ordentligt när hon skulle in till stan för att sälja alla deras fascist-kravodlade kålhuvuden. Det fanns flera olika filmer och den bästa var den där dom kallade sin dotter för kapitalist och tvingade henne att gå hem i regnet utan sandaler.

Det var typ bilhandlarnas riksförbund som låg bakom och det hela gick ut på att om man ville göra en riktig insats för miljön så skulle man köpa en ny bil.

Mröff 2008-07-11 21:02

Skrotbilsägaren

Denna typ är ofta en överviktig person fliströja och en något ovårdad framtoning (typ 1). Bilen kan också ägas av en totalt prestigebefriad akademiker (typ 2) som är glad bara att ha något som kallas bil hos försäkringsbolaget.

Farkosten är ofta en liten skrotig och rostig manick. Tänk er en Toyota Starlet eller Nissan Sunny från början av 1980-talet. Eftersom den gängse ägaren av typ 1 ofta väger över 100 kilo lutar bilen när den körs pga felfördelad vikt, och det tar också ca fem minuter för denna person att ens ta sig upp eller ner i förarsätet. Låsat funkar nästan aldrig, så bilen står olåst hela tiden fast med rattkrycka.

http://www.cars-directory.net/pics/t...let_978458.jpg

Skrotbilsägaren har en säregen körstil. Antingen kan det vara fullt blås, eller också körning av mer experimentell typ, vilket alltid beror på att något vital funktion i bilen har lagt av. Ex. kan insprutningen vara paj, så det är omöjligt att köra över 2500 varv på motorn innan den börjar hacka mycket oroväckande. Detta påverkar accelerationen vid stoppljus, som att den övre hastigheten vid landsvägskörning ligger på kring 80 km/h. Detta kan reta lastbilschaufförer till vansinne i nedförsbackar på landsvägar, då ofta en kroppslig (fuck-tecken) liksom tutkommunikation inleds. Fighten förlorar ofta skrotbilsägaren - som får köra in på en parkeringsficka och släppa förbi lastbilen - enbart pga storleken på motståndarens fordon.

Bilen inköps extremt billigt och kan ofta fås gratis, med avsikt att hålla till närmaste besiktning om man har tur. Denna bilförare är en av de få som är priviligerade att ha en bil som ökar i värde med tiden, eftersom skrotpremien är högre än inköpspriset.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson