Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Idag äter/åt jag... (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=43)

Sven Hedin 2008-12-22 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 32792)
Jag ser fram emot att du väger det som kommer ut också, från andra hål i kroppen, så vi kan analysera hur stor vikt som stannar kvar i kroppen efter en riktig brakmiddag...

För att stilla din och alla andras nyfikenhet så har jag tagit fram ett rostfritt kärl och nollat vågen med detta anbringat i centrum av det speciella instrumentet för konstatering av exkrementers massa. Jag har även rotat reda på en millimetergraderad linjal och en krönt litermått för fastställning av de kommande längderna respektive volymerna.

Nu väntar vi och ser. :)

Kickan 2008-12-22 00:33

Jag utgår från att du har en gammaldags tysk toalett Sven Hedin!
Däri blir extrementerna prydligt och torrt uppsamlade på en rejäl porslinshylla, för vidare examination. :blä:

Sven Hedin 2008-12-22 00:48

Självklart har jag en sådan. Faktum är att det dessutom är en specialimporterad pjäs som jag ropat in på eBay. Den är i äkta böhmiskt porslin från Krautzberger & Mayer och på insidan av cisternlocket så kan man ännu skåda der Reichsadler tillsammans med företagets ordinarie stämplar.

skumrask 2008-12-22 10:39

Vad äckligt..

Jag funderar på att gå och ringa på hos hundkvinnan och fråga om hon vill äta middag, har inte hennes telefonnummer. Men jag vet inte vad hon äter.
Så vad skall jag göra, skall jag bara låtsas gå förbi sådär med en matkasse och si sådär råka komma åt porttelefonen med axeln eller skall jag säga som det är, med risk för att framstå som en stalker?

Äh, hon är säkert inte ens hemma..

Miriam 2008-12-22 21:15

En macka med köttbullar och en med julskinka till detta drack jag en öl.

Ulvena 2008-12-22 21:19

Jag gjorde en pastagratäng, där jag blandade i fintärnat lammkött (från igår) lök, vitlök och tomater. Sen tog jag 4 ägg och blandade med lite (eller ärligt talat rätt mycket :D) grädde och hällde över och slutligen riven ost och sen fick den stå i ugnen i 30 minuter.
Sallad till.
Det blev okej som min ena son brukar säga när maten är god.
:)

Mröff 2008-12-22 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av skumrask (Inlägg 32808)
Vad äckligt..

Jag funderar på att gå och ringa på hos hundkvinnan och fråga om hon vill äta middag, har inte hennes telefonnummer. Men jag vet inte vad hon äter.
Så vad skall jag göra, skall jag bara låtsas gå förbi sådär med en matkasse och si sådär råka komma åt porttelefonen med axeln eller skall jag säga som det är, med risk för att framstå som en stalker?

Äh, hon är säkert inte ens hemma..

Köp ett korvbröd, dra ner brallorna och ring på...:tihihi:

Man lever bara en gång.

Sven Hedin 2008-12-22 22:12

Jag har ätit av mina goda köttbullar och provsmakat den kolossalt goda skagenröran som äntligen har anlänt till mitt kylskåp. Köttbullarna åt jag tillsammans med rödbetssallad och skagenröran var på rostat bröd.

Mröff 2008-12-22 22:22

Här har det slaskats tunnbröds-blöta.

Häll ner spadet från den ugnsgrillade skinkan i en kastrull och späd ut med vatten. Sänk ner tunnbröd (helst från Råneåbagaren) i spadet med en hålslev till det ser ut som en mycket blöt lovikka-vante.

Upp med det på en tallrik, klicka på smör och till det julskinka.

Mums filibaba.

Sven Hedin 2008-12-22 22:23

Ungefär som det sörländska dopp i grytan?

Mröff 2008-12-22 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 32854)
Ungefär som det sörländska dopp i grytan?

Ja, fast inte lika fjolligt....:cool:

Miriam 2008-12-22 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 32853)
Här har det slaskats tunnbröds-blöta.

Häll ner spadet från den ugnsgrillade skinkan i en kastrull och späd ut med vatten. Sänk ner tunnbröd (helst från Råneåbagaren) i spadet med en hålslev till det ser ut som en mycket blöt lovikka-vante.

Upp med det på en tallrik, klicka på smör och till det julskinka.

Mums filibaba.

Själv föredrar jag Härnö tunnbröd till min blöta faktiskt.
Sen är jag så barnslig så jag tycker mjölk blöta är skitgott.

Sven Hedin 2008-12-22 22:30

Ungefär som råa fattiga riddare?

Miriam 2008-12-22 22:33

Man kokar upp mjölk doppar tunnbrödet i det en stund äter med salt smör till det kan man ha rå korv skinka eller rökt fisk eller nåt annat man gillar.
Väldans gott i bland.

Om man tar kall mjölk bryter ner tunnbrödet i mjölken och äter med sylt kallas det smollaneddi.
Det är också ganska gott i bland.

Sven Hedin 2008-12-22 22:46

Det låter ju skitgott. Hade jag inte varit så äckligt mätt så hade jag nog bett dig berätta mera.

Ulvena 2008-12-22 22:58

Ni norrlänningar gillar konstig mat, jag har ju sen ett par år tillbaka lärt mig gilla palt men där går nog gränsen.:unsure:

Att som urstockholmare vara gift med en lapplänning är spännande på flera sätt men matvanorna är nog det som skiljer mest faktiskt.:D

Mröff 2008-12-23 00:19

Schmooola är jag inte så förtjust i..:D

Sven Hedin 2008-12-23 00:33

Vad är det? Jag har sett det i Codys signatur men aldrig förstått att det går att äta. Gör det det?

Gullan 2008-12-23 07:42

Nu tänker jag lägga mig i doppigrytan-diskussionen. Dopp i grytan är inte att jämföra med den sydligare vörtbrödsdopp-varianten. Den senare är fullständigt grotesk. :blä:

Dopp i grytan är ett absolut måste på julbordet, till skinkan. Tyvärr går det inte att få tag på det hårdsega tunnbrödet som finns i Härnösandstrakten här, så det får duga med Mjälloms. Skinkspad ska det vara.

Blöt lovikkavante har jag aldrig hört tidigare men det är en klart passande beskrivning. :D

Kickan 2008-12-23 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 32845)
Köp ett korvbröd, dra ner brallorna och ring på...:tihihi:

Man lever bara en gång.

:lol:

Det svaret var en humörhöjare som heter duga!

Gullan 2008-12-25 20:41

Nu är jag hungrig. I nästa reklampaus ska jag värma på lite Jansson och bre en knäckemacka med cheddarost. Julmust att dricka. :feedme:

Ulvena 2008-12-25 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 33006)
Nu är jag hungrig. I nästa reklampaus ska jag värma på lite Jansson och bre en knäckemacka med cheddarost. Julmust att dricka. :feedme:

Jag är också hungrig men jag kan ju inte äta ordentligt. :(

Vi åt stekt ris med julskinka, lamm och grönsaker, det kunde man ta i små portioner och ösa in.

Sven Hedin 2008-12-25 20:52

Jag har min vana trogen ätit en massa kalla köttbullar idag. Det blev en skinkmacka eller två i morse, men sen så har det bara varit kalla köttbullar direkt ur kylskåpet. Om ett tag så lär jag få sätta mig och äta lite mera, och då skall det fram lite olika röror och ägg.

Ulvena 2008-12-25 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 33009)
Jag har min vana trogen ätit en massa kalla köttbullar idag. Det blev en skinkmacka eller två i morse, men sen så har det bara varit kalla köttbullar direkt ur kylskåpet. Om ett tag så lär jag få sätta mig och äta lite mera, och då skall det fram lite olika röror och ägg.

Juldagen är mysig för att man kan bara slappa och trycka i sig rester från julaftonen.

Sven Hedin 2008-12-25 21:12

Så sant! Det är så skönt när uppläggningsfaten har ställts in med lite plast över så att det bara är till att lyfta ut dom och fortsätta där man slutade. :)

Kickan 2008-12-25 23:01

Idag har jag lagat lammrostbiff och potatisgratäng. Allt slank ner, trots att två av oss inväntar kräksjukan, och två håller på att återhämta sig.

Jag har kommit fram till att man kräks bekvämast om man har rejält med grejer att få upp :).

Sven Hedin 2008-12-26 00:37

Men man måste ha tuggat ordentligt för annars gör det ont. Ungefär som att vara väldigt hård i magen fast tvärt om. Tror jag.

Gullan 2008-12-26 07:24

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 33022)
Idag har jag lagat lammrostbiff och potatisgratäng. Allt slank ner, trots att två av oss inväntar kräksjukan, och två håller på att återhämta sig.

Jag har kommit fram till att man kräks bekvämast om man har rejält med grejer att få upp :).

Nja, har ni inte startat ännu så är det nog högst troligt att du slipper. Inkubationstiden 12-48 timmar, den tiden har väl passerat?

Eller ska jag beklaga? :unsure:

Kickan 2008-12-26 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 33039)
Nja, har ni inte startat ännu så är det nog högst troligt att du slipper. Inkubationstiden 12-48 timmar, den tiden har väl passerat?

Eller ska jag beklaga? :unsure:

Trodde det var typ 3 dygn. Ibland har det tagit så lång tid.
Ja vi verkar slippa, lillan och jag :puh:

skumrask 2008-12-26 14:34

Jag lagade till en ostsås på rester av dessertostarna igår och blandade ut med en mascarpone och grönpeppar. Den blev jättegod att hälla på färsk pasta och jag vill äta den idag också. Tyvärr glömde jag kastrullen på spisen och gick ut och krökade. Men inte fan borde den väl ta så stor skada? Borde väl kunna äta den nu också? Den lagades till vid 21 igår.

Gabriel Knight 2008-12-27 14:54

Idag åt jag fiskpinnar med potatis och spenat för att lugna ner mig från all julmat. :skamsen:

Jag träffade en bekant idag också som skulle göra pannkaka och ville inte ens se åt vare sig skinka, julkorv eller någon annan julmat tills nyårsafton sa han :D

Sven Hedin 2008-12-27 16:18

Vad är det för folk du umgås med? Ingen julmat förrän till nyår...
Själv så har jag just ätit ett lass kalla hemgjorda köttbullar med kräft- och rödbetssalladsallad. :)

Ulvena 2008-12-28 21:00

Vi åt ugnsgrillade revbensspjäll med klyftpotatis och coleslaw.
Det var gott även om jag tycker de svenska revbenspjällen är för stora.
De ska var små och mjälla, vi fick koka dem länge och de blev ändå inte så där möra och goda som jag vill ha dem.
Nästan 3 kg. spjäll på 6 personer (vi har en extra unge här idag) allt gick åt.

Svimfärdig 2008-12-28 23:36

Åt varma mackor. Champ. och mozzarella på ickegott Lidl-bröd. Det där amerikanska skiten. Fuck! Men det slank ner. Efter att jag var iväg och dumpade skallen klev jag in på Willys och köpte chips och en liten cola som tröst. FETT! Kommer må bajs i magen i morgon men hey...smällar man får ta. :p

Birger 2008-12-29 02:05

Idag blev det en 120 gr hamburgare från något som kunde vara sibylla, och den var fantastisk.

Ulvena 2009-01-03 19:46

Jag gjorde lammfärsbollar i tomatsås med potatismos och sallad, det var väldigt gott. :yes:

Christer 2009-01-03 20:08

Korv och makaroner, en stabil lördagsmiddag! :)

Ulvena 2009-01-03 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 34112)
Korv och makaroner, en stabil lördagsmiddag! :)

Sånt kan jag inte äta en lördag, möjligen till lunch men inte till middag, ja, jag är lite matsnobbig, jag vet. :skamsen:

Christer 2009-01-03 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 34113)
Sånt kan jag inte äta en lördag, möjligen till lunch men inte till middag, ja, jag är lite matsnobbig, jag vet. :skamsen:

Jag avrundande dessutom med COOPs irr-Magnumglass. Mycket gott. :)

Ulvena 2009-01-03 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 34114)
Jag avrundande dessutom med COOPs irr-Magnumglass. Mycket gott. :)

Det är helt okej i min bok.
Jag har bara lite svårt för vardagsmat på helgerna, då vill jag att de ska vara lite extra men det är jag det.
Min middag tog en dryg timme att få till som jag ville ha den men den blev väldigt uppskattad.
Lammfärsen måste kryddas rätt och tomatsåsen kräver en del omsorg, potatismoset var det enklaste (ja, det var naturligvis hemgjort och ingen påsvariant).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson